teveel slakken, wat doen we eraan?

Ik heb ontzettend veel slakken in de tuin en wat kan ik daar het beste tegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb in mijn tuin ook heel veel slakken. Dit komt door al het vocht. Ik heb in mijn tuin enkele ijsbakken. Hier doe ik water in en een handjevol zout. Alle slakken en slakjes, zowel naaktslakken als huisjesslakken laat ik in deze bakken verdwijnen en ze zijn meteen dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je kunt een slakkenval maken. graaf een jampotje gevuld met bier in de grond. heeft een ongelooflijke aantrekkingskracht op slakken. slakken zullen het potje in kruipen en vervolgens beneveld verdrinken.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een min?? Dit is een prima maatregel, zonder gebruik van gif.
Slakkenkorrels, te verkrijgen bij een tuincentrum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je tuin zo natuurvriendelijk mogelijk, egels, vogels, muizen, padden etc. eten graag een slakje. Bovendien is het nu herfst en gaan ze vanzelf weg. Géén slakkenkorrels strooien, want de slak die die korrels gegeten heeft wordt weer opgegeten door een muis of vogel en die wordt vervolgens weer door jouw kat (als je die hebt) gegeten en daar kan ie flink ziek van worden... Wat ook helpt is de slakken vangen en een flink eind verderop in een park of zo dumpen.
Verder gewoon accepteren dat ze er zijn, ze hebben ook hun nut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dit moment zou ik bijna zeggen: hold your breath.

Ik heb normaal ook flink wat slakken maar het worden er nu toch rap minder.

Het komende voorjaar ga ik wel weer aan de slag. Je weet toch niet hoeveel er nu al verstopt zitten die in het voorjaar vrolijk weer opduiken en/of hun nageslacht.

Korrels helpt wel maar moet je wel willen.
Alternatief is vangen vangen vangen (en volhouden,zucht)

Mijn tuin is er niet geschikt voor maar als je een "open tuin" hebt, niet zo'n oerwoud als ik kun je van die cacaodoppen strooien daar houden ze echt niet van
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er ook zoveel .
Ik heb zij geregeld op mijn ramen zitten .
En in mijn plantengieter .
De slakken kan je verdelen in zeg maar drie groepen.

De naaktslakken dus zonder huisje.
Slakken met een bruin gestreept huisje ( segrijnslak)
Slakken met een gekleurd huisje in de kleuren van bruin, oranje, lila, rose, geel en bijna wil, met prachtige gekleurde ringen. De tuintjes slak. ( 2 soorten)

De meest voorkomende is de segrijnslak, deze eet sommige tuinplanten, vooral Hosta en Afrikaantjes.

De grote naaktslak komt niet zo heel veel voor, maar eet ook van sommige tuinplanten.

De tuintjes slak eet geen planten!!!!!!
maar algen en rottend organisch materiaal.

Probeer de tuin zo natuurlijk mogelijk te krijgen, dus niet alles brandschoon harken, struiken laten groeien, heggen aanplanten, blad laten liggen, dan komen de slakkenetende vogels weer terug en is de overlast zo goed als verdwenen.

Ook kan je overwegen om de planten waar de slakken veel van eten, weg te doen.
In de avond tegen donker met een zaklantaren slakken zoeken en rapen, vooral bij regen.
Bakjes bier in graven en daar de gevangen slakken uit halen.

Hoe schoner en netter de tuin, hoe meer slakken er leven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Momenteel gaan de slakken al in de winterslaap en zie je ze al bijna niet meer.