Wanneer en hoe kan ik het best een grote lavendelplant verplanten?

Ik heb een grote lavendelplant die heel mooi is maar op een slechte plaats staat en wil deze graag verplanten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
29K

Antwoorden (3)

Je zou lavendel nu kunnen verplanten. De komende week wordt het vochtig, koel terwijl de grond nog warm is van het weer van de laatste week. Perfect om de wortels te laten genezen voor de winter komt. Anders is het: Wachten tot volgend jaar april.

Toegevoegd na 30 minuten:
Het hoe: De plant uitsteken. Hou de boutenkant van de plant aan als richtlijn tot waar je kan scheppen. De diepte van de kluit is vergelijkbaar met 2/3 van de hoogte van de plant.
Haal de plant met kluit als geheel uit de grond. Probeer deze zo min mogelijk te verstoren: Zet de plant even opzij, en graaf nu het gat op de nieuwe plek (Kan ook eerder, maar als je de plant uitgegraven hebt, zie je de grootte beter). Zet de plant in het gat, en gooi er een emmer (Of minder als het gat klein is) water bij. Schuif nu de aarde rondom weer in het gat, en 'tril' met de schep of handen de aarde goed om de kluit. Even een weekje of 2 vochtig houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schep ruin erom heen in de aarde en steek hem dan op... "pest" de worteld een beetje door er wat in te kneden en ze voorzichtig uit elkaar te trekken. Zet hem dan op de plaats waar je hem hebben wilt. geef hem nog twee weken elke dag wat water. Lavendel is een woekerplant, en vrij sterk. een gedeeltelijke pluk kun je ook verplaatsen, dan kun je hem wat meer verspreiden.

Toegevoegd na 18 seconden:
ruin = ruim
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lavendelplant wordt in ons land nooit zo oud, de grond is hier vaak te vochtig en te vruchtbaar, hierdoor kunnen ze flink hard groeien en zijn ze na een jaar of 4 vaak erg groot.
Flink terugknippen in het voorjaar wil nog wel eens helpen, maar verplanten als het al een grote struik is, mislukt vaak.
Meestal blijven er heel weinig wortels aan zitten en wordt de plant na het verplanten erg lelijk en kaal of gaat zelfs dood.
In de meeste tuinen gaat een lavendel maar een jaar of 5 mee, alleen als je op kalkrijke arme zandgrond zit, wordt hij ouder.
Ik zou maar een nieuwe planten en de oude plant laten staan zo lang dat kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Ed, zo hebben wij het ook gedaan, een mooie nieuwe gekocht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))