Hoe kort mag ik een tamme braam snoeien alvorens ik hem verplaats en hoe ruim graaf ik de wortels uit?

Ik heb een aantal tamme bramen, maar ivm bouw op de grond, moet ik ze verplaatsen naar een andere plek. Dit gaat natuurlijk makkelijker als er takken zijn gesnoeid (nog makkelijker als alleen een stompje en de wordels vervoerd hoeven te worden). Daarom dus mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Net als bij de frambozen, knip je de takken waar dit jaar de bramen aan zaten tot de grond weg.
Van de nieuwe takken die deze zomer zijn gegroeid, knip je af tot 1.5 m. hoog.
Hieraan heb je volgend jaar al weer bramen.