hoe kom ik van zevenbladonkruid af?

met wortel en al weggraven weet ik al, maar telkens blijft er blijkbaar toch nog een stukje wortel zitten, groot genoeg o verder te groeien, schoonmaakazijn en roundup werken slechts tijdelijk:(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is eerder gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/strijd-jaren-zevenblad-telkens-denk.429
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, ik had echt gezocht maar kon m niet vinden, ik ga gelijk kijken voor mijn vraag verwijderd wordt:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He ja, je hebt gelijk! Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ostraat, je hebt (tot nu toe) al 3 antwoorden meer te pakken. Waaronder een recept! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zal het maar eens gaan roberen dan:) toch nog wel een vreemd idee hoor, maar wie weet......haha

Het beste antwoord

Geen enkele plant is bestand tegen een voortdurende uitputtingsslag. Ook niet het zevenblad. Met de riek het gewas uit de grond tillen en vervolgens alle wortelstokken los woelen en verwijderen. Als de plant in bloei komt zal de uitbreidingsdrang wat afnemen, wacht af tot de bloei over is, de plant is nu behoorlijk verzwakt. Begin voor de zaadvorming weer met uittrekken.

Blijf vooral doorzetten aan het einde van het seizoen, op een gegeven moment zal het zevenblad zich niet meer verder uitbreiden en langzaam afsterven. Hierbij slaat het reserve voedsel op in de wortels. Vaak wordt er nu gestopt met uittrekken, immers de plant gaat toch al dood. Echter dit is het moment om het zevenblad van de bladeren en dus de energie bron te beroven, de plant gaat verzwakt de winter en de komende zomer in.

En alternatief is bestrijding met andere planten bijvoorbeeld bodembedekkers, die de strijd met zevenblad aankunnen. Maagdenpalm: Vinca Hirsuta en Vinca Major zijn twee soorten die een goed sluitende laag vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wel, alleen: Vinca major subsp. hirsuta is 1 soort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in mijn tuin heeft het zevenblad het (vrijwel) afgelegd tegen de smeerwortel (symphytum officinale)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vol frisse moed ben ik begonnen, en ik denk al te weten dat ik win!!!! iedereen bedankt voor de antwoorden:)

Andere antwoorden (11)

Zodra iets de kop opsteekt dat plantje met wortelstok en al eruit halen.
Geeft mij veel voldoening.
De aanhouder wint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
precies +
ik heb de strijd hier ondertussen gewonnen (na 3-4 jaar!!!!!) blaadjes uitrukken en zo mogelijk wortels uitgraven maar het leek wel een grasveld toen ik begon dus het kan wel
schoffelen of zover mogelijk er uit proberen te trekken zodra er een stukje boven komt. Ontmoedigings beleid, maar als je niet oppast raak je zelf ontmoedigd. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het vervelende met dit onkruidplantje is, dat hij van heeel weinig voeding in de grond nog kan leven.
Het kan dus in de wortels van een andere vaste plant groeien en toch nog goed groeien.
Spit je de wortels er uit, dan breken ze altijd af op de plaats waar de wortels in de andere plant gegroeid zijn.
Dus komen ze tussen die andere planten weer op, ze direct uit trekken, ook al blijft er opnieuw wortels in de grond zitten is toch de enigste oplossing.
Maar dan wel regelmatig bij houden, anders groeien ze vanuit die wortels weer de tuin verder in.
Oppassen met round-up, via de wortels kan het ook andere planten doden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een plant die volhoud,als je gaat schoffelen help je ze alleen maar.Je verplaatst ze en je hebt er nieuwe plantjes bij.Ze eruit spitten en ALLE wortels eruit dus het hele gebied waar ze zitten doen en eruit halen.Maar het is een taaie en een volhouder dus dat moeten wij dus ook doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wieden en opeten. Het schijnt erg lekker te zijn als je het bereidt als verse spinazie. Zo kun je het therapeutische (een uurtje onkruid trekken) verenigen met het aangename (eten uit eigen tuin).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist niet dat je zevenblad kunt eten! Leuk recept stippel. Als vegetariër vind ik het aan mijn stand verplicht om eens te proberen. :)
+
Er zijn drie methodes die zeker weten werken - de vraag is alleen of die in jouw situatie toepasbaar zijn.
1) De hele tuin omspitten, alle grond zeven en ELK stukje wortel verwijderen (niet op de composthoop, niet in de GFT-bak)
2) Alle aarde afgraven en vervangen door nieuwe
3) Minimaal een jaar lang de hele grond afdekken met dik zwart landbouwplastic

Minder effectief: kippen houden; de planten continu blijven plukken; steeds witkalk over de planten verstuiven.

Als je ze in je eigen tuin weg hebt gekregen maar ze staan nog bij de buren: rond je tuin een barrière ingraven tot minimaal 20, liever 25 cm diep - informeer bij een tuincentrum wat het beste materiaal is, denk aan golfplaat of iets dergelijks.

Lukt het echt niet, besluit dan dat je geniet van de prachtige bloemen die de plant krijgt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
een + voor de laatste alinea.
heel veel geduld en hard werk.

Ik heb bij mij in de tuin na 2 jaar irritatie van het voorjaar de schep ter hand genomen en tot 50cm diep de hele tuin over een stuk van 10m2 uitgegraven. Alle aarde via een fijne zeef weer terug, en alle wortels er uit gehaald, waarmogelijk. Vervolgens 3 maanden lang een keer per week elk plantje dat nog opkwam uitgegraven. Daarna dicht ingezaaid met woekerende eenjarigen. Nu ben ik het voor zover ik kan nagaan kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zodra je een blaadje ziet met de plantenspuit een beetje onkruidverdelger erop spuiten (bijv. uit dat groeneflesje). met een kwastje aanbrengen werkt ook.
Dit geduldig volhouden en je bent geheid verlost van dat 7blad volgend jaar. Steekt er weer iets de kop op, procedure herhalen.
suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heet water, bleekmiddel, schoonmaakazijn met een scheut afwasmiddel, Ammonia en andere rommel. Alles is beter dan Roundup of ander Glyfosaten!

"Round-up is een zeer agressief maar doeltreffend middel. Het is echt funest voor het milieu. De producent er van Monsanto is ook flink in opspraak geweest ...voor het leveren van ontbladeringsmiddelen in de vietnam oorlog. Tegenwoordig zijn ze in opspraak voor het leveren van gemodificeerd soja-zaad. In o.a. Zuid-Amerika wordt dit op grote schaal gebruikt. Het komt er op neer dat er steeds meer round-up gebruikt wordt op sojavelden. Maar de lokale bevolking krijgt door het vervuilde grondwater gezondheidsproblemen; kinderen worden met gezwellen en andere afwijkingen geboren. Maar omdat Monsanto zo machtig is onderdrukken ze deze berichten.

zie ook: http://www.gifsoja.nl/

Kortom geen fijne firma dus die Monsanto! Uit protest zouden jullie dit product niet moeten gebruiken!"

Toegevoegd na 13 minuten:
En niet onbelangrijk, bij ons staat Roundup in alle doehetzelfzaken gewoon in de schappen. Zo kan jan en alleman het in zijn tuin/op zijn terras en oprit spuiten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Round up mag niet meer aan particulieren verkocht worden.
Boeren mogen het nog wel op het erf gebruiken (zoek de logica).
Verwijderen is lastig.
Het is wel supervoeding (bevat heel veel vitamines en mineralen). Bovendien is het erg lekker en volledig gratis.

Je kan er spinazie van koken (zevenblad is lekkerder) en gebruiken in gerechten waarin je spinazie gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn tuin heeft het zevenblad het (vrijwel) afgelegd tegen de smeerwortel , de symphytum officinale.