Is Verveine hetzelfde als ijzerhard?

En zijn er meer planten waar etherische olie van gewonnen word met 2 namen? Een officiele naam (geen ingewikkelde latijnse naam graag) En een volksmond naam?
En als laatste, heeft "dit" ook een naam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.8K

Antwoorden (2)

Ja, inderdaad. Ik heb er 1 in de tuin staan. De Nederlandse naam is Verbena

Toegevoegd na 1 minuut:
Heb nog wat interessante links voor je gevonden over 'IJzerhard'.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kende het plantje al van The Vampire Diaries. Bleek dat ik toevallig er 1 gekocht heb van het voorjaar. Simpelweg omdat ik de paarse bloemetjes zo mooi vind. ;)

Toegevoegd na 1 uur:
Effe het kaartje op mijn plant gechecked, hier staat naast heel groot Verbena, Verveine officinalis op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee. Is niet hetzelfde. moet ik toch even met latijn gaan smijten, maar alleen voor de duidelijkheid.
Verveine is een ander woord voor Citroenverbena (Latijn: Lippia citriodora),
IJzerhard is de 'officiële'Verbena (Latijn: Verbena officinalis)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij, ik ken ijzerhard ook alleen als Verbena en niet als verveine (misschien is dat vlaams?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het is vaal heel verwarrend met al die namen, oude en nieuw vaak door elkaar, nederlandse en streeknamen het zelfde probleem, de echte geneeskrachtige ijzerhard is natuurlijk de Verbena officinalis, deze laatste naam verwijst naar de geneeskrachtige werking van deze verbena.
verveine is de naam voor de citroenverbena, maar mogelijk is dit ook een streeknaam.
+1