wat is de beste tijd van het jaar om wilgen en populieren te stekken

i heb een aantal wilgen en populieren staan er zijn er dit jaar ook een paar omgezaagd nu wil ik hebik nieuwe geplant door takken in de grond te stoppen.maar sommige doen het wel en andere weer niet.waar moet ik opletten als ik het weer ga proberen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
27.8K

Het beste antwoord

Wilgen en populieren zijn uitermate makkelijk te stekken.
Maar gebruik nooit takken, waar de groei uit is.
Dit zijn de takken die aan de onderkant of de zijkant van de boom hebben gezeten en vaak krom zijn.
Neem dus altijd stekken van de top van de boom, goed te herkennen aan dikke rechte takken.
Nog beter is om gewoon een stammetje te nemen van zeg maar 2 m. lang en een pols dik.
Dus eigenlijk een soort paal zonder de zijtakken.
60 cm. de grond in en het lukt vrijwel altijd.
Houdt een ruime plek om de stek heen schoon van onkruid en vooral van gras.
Een gezonde stek en dik genoeg, geeft de eerste zomer nieuwe scheuten van 1.5 tot 2m. lang!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Doordat je alle takken en bladeren van de nieuwe stek af haalt, kan je dus ook het hele jaar stekken, maar de voorkeur is, einde herfst, begin winter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aha dan snap ik nu dus wat ik verkeerd gedaan heb.ik heb in het voorjaar met veels te kleine stekken die ik van de bomen had gesneden en waaraan ik bladeren had laten zitten lopen spelen.al met al doet zo'n 50 pct het wel aardig.maar geen spectaculaire uitlopers van 1 meter of groter.weet jij mischien of er nog andere bomen zijn die zich ook op deze manier laten vermeerderen.ik heb het ook met een struik gedaan waarvan ik zo de naam niet weet.alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik ken het alleen maar van de wilgen en populieren.
maar struiken zijn er wel heel erg veel, zoals de bekende Forsythia, de Riebes, de Weigelia, de liguster enz.
Wintergroene heester zijn veel moeilijker, maar ook daar zijn soorten bij die je kan stekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip voor wilgen: als je weer eens snoeit, gewoon wat takken op pakweg onderarmlengte knippen en in een emmer water zetten. Nooit droog laten vallen, en al snel zie je dat ze vrolijk uitlopen en wortels maken.
Ik weet nu niet meer waar ik al mijn wilgjes moet laten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thx hippo ik zal het ook zo eens gaan proberen.Als je niet te ver bij me vandaan woont kun je er hier wel een boel kwijt ;-)
@ed is het beter om de te stekken stukken schuin af te snijden of recht.Ik had er met iemand over en die vroeg het.Ik hoop dat je nog reageert ander stuur ik je een pbtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij heel veel soorten stekken is het inderdaad beter als je ze schuin afsnijd, omdat juist op het schuine stukje de wortels zich vormen, maar voor grote stekken van populieren en wilgen is dit niet nodig, omdat de wortels zo uit het onderste deel van de stam komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reaktie ed

Andere antwoorden (2)

-zorg dat de teen in zeer vochtige grond komt te staan. zo niet dan zal ie moeite hebben om wortels aan te maken of zelfs helemaal niet aan slaan. doe dit gewoon lekker na de winter tot eind maart ongeveer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan het hele jaar door.