Hoe moeilijk is tuinieren op veengrond?

Is daar nog wel wat van te maken zonder dat je meteen aan een heidetuin vastzit? Ik ben zelf dol op weelderige engelse borders met vaste bloeiende planten en ik vraag mij af of dit ook op veengrond te realiseren is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.6K
Rieneke1
14 jaar geleden
haha zit je nu al met de volgende zomer in het hoofd hen3ette? ;)
ook zo weinig zin in de herfst?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat eerste wel maar herfst is een van mijn favoriete jaargetijden dus daar zie ik niet tegenop ;-) Maar wij hebben een ander huis op het oog en die staat op een veengebied. Op de foto's van dat huis zie ik rondom ook alleen maar naaldbomen en bossen staan en voor de rest is het eigenlijk een kale bedoening. En het weegt voor mij zeker mee of ik daar een tuin naar mijn smaak kan maken of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het afgraven van de bovenste meter, en die vervangen door andere grond, kom je een heel eind. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Ed weet raad, vermoed ik. Hij zal hier binnenkort wel opduiken.

Het beste antwoord

Op de veengronden kunnen vrijwel alle plantensoorten goed groeien alleen de kalkminnende planten groeien er wat minder omdat de veengrond zuur is.
Maar wat extra kalk strooien is dan de oplossing.
In Boscoop zijn de meeste kwekers van Nederland, het is het plantencentrum van Europa!
En wat denk je?
Juist, allemaal veengrond!!!!
Een nadeel aan veengrond is het inklinken van de grond en het vaak wegzakken van zware dingen.
Vaak moet je op veengrond om de paar jaar de grond ophogen, maar dat is zeker niet overal.
Ik zit hier op de zeeuwse klei, zullen we ruilen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Prima tuingrond vraag het maar aan de bloemen en plantentelers in Roelofarendsveen en omgeving Aalsmeer