Wat voor paddestoel zou dit kunnen zijn?

sinds een jaar schiet in de pot van mijn monstera de ene na de andere paddestoel omhoog.
hij begint als een grote champignon, met een iets puntig en donkerder kopje.
eenmaal open is de hoed 10 cm, en de bovenkant ziet er qua print uit als een tijgerbolletje, creme met beige.
ook heeft de paddestoel een ring om de steel onder de hoed

foto gaat niet lukken helaas.

Rieneke1
12 jaar geleden
in: Tuin
4.3K

Het beste antwoord

Ik gok op de Macrolepiota procera, de grote parasolzwam.
Die zie je ook in weilanden, op open plekken in het bos, in duingrasland en in bermen. als het maar een beetje vochtig is.
Hij kan 40 cm hoog worden, de hoed kan 10-30 cm breed worden.
Begint met een eivormige hoed die zich spreidt tot een hoed met een iets donkerdermiddenbult.
Er zitten schubben op de hoed (inderdaad tijgerbol-achtig), de schubben zijn donker en verspreiden zich vanuit het midden straalsgewijs.
De plaatjes zijn roomkleurig, niet aangehecht. De steel is knotsvormig, stevig, en heeft meer een slangenhuidachtig schubbenpatroon.
Bovenaan de steel zit een dubbele ring, als de paddenstoel wat ouder is zit die los en kun je 'm langs de steel bewegen. Onderaan is de steel knolvormig verdikt.
Als je op het witte vlees drukt, loopt het gelig rood aan.
De sporen zijn wit.
De paddenstoel is goed te eten, maar als je niet absoluut zeker weet dat het deze is, zou ik voor een gerecht toch maar een bakje champignons halen.
Verwarring is mogelijk met:

- de knolparasolzwam, (vooral in tuinen, gemengd bos en op compost), begint als een trommelstok, hoed wordt 5-20 cm, lichtbruine steel, witte plaatjes (vrijstaand) die bij druk donkerbruin verkleuren, wit vlees verkleurt rood bij druk

- de groenspoorparasolzwam (te vinden op mulch en/of in kassen), grootste verschillen: veel grotere schubben, groene sporen en een bruine steel, de hele paddenstoel is veel kleiner (hoed tot 15 cm). Bij eten kans op ernstige maagklachten.

- de parelamaniet (vooral in bossen te vinden, meestal onder eiken, beuken, dennen en sparren), begint als een ei, de hoed wordt 6-18 cm breed en is rozeachtig bruin met grijze of roze schubben als wratjes of vlokken. Plaatjes staan dicht opeen en zijn wit. Groot verschil: de (dikke) steel heeft een afhangende, geribde/gegroefde ring die gelig kan zijn. Steel zelf is wit tot rozegrijs. Het vruchtvlees wordt na wrijven of snijden eerst roze en later bruin. De rozeverkleuring is kenmerkend. Rauw giftig, na goed verhitten eetbaar.

Foto van http://wwwhome.math.utwente.nl/~jagersaa/Paddestoelen1/Jalbum/slides/Grote_parasolzwam.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, heb jij enig idee welke paddestoel het is op mijn foto?
Ik ken hem namelijk niet, ben al gaan zoeken, maar kan hem niet vinden.
Is geen soort parasolzwam denk ik.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor groeiplaats heeft die? Hoe groot wordt de hoed en hoe hoog de steel? Weet je of de steel stevig is, of hol wordt? Staat ie op de grond, op (levend of dood) hout, is het zanderig of humusrijk?
Heb je een idee van de kleur van de plaatjes en de sporen? Of van verkleuring van het vlees bij snijden/kneuzen? Met mijn zeer beperkte mycologische kennis zou ik toch denken aan een parasolzwamvariant of - als ze niet zo groot zijn - misschien een Agaricus, een champignon (sylvaticus/silvaticus; schubbige boschampignon).
Maar jonge exemplaren van de ene soort kunnen lijken op volwassen exemplaren van een heel andere soort, en kenmerkende dingen zie je soms alleen in een bepaald stadium - vandaar dat je eigenlijk nauwelijks op basis van een foto kunt determineren. Hier staan veel foto's van de familie die ik 'verdenk', dus de Agaricus en de Lepiota: http://www.biopix.nl/family.asp?category=svampe&family=agaricaceae Klopt dat niet, dan vind je hier links naar diverse (gespecialiseerde) determinatiesleutels: http://www.mycologen.nl/determineren2_n.html Kom je er niet uit, dan kunnen ze je hier vast verder helpen:
http://www.mycologen.nl/ Ik hoor graag waar je op uitkomt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo, dank je wel, bijna zeker is het de spitsschubbige parasolzwam, dus toch een soort parasolzwam.
De kleur is iets afwijkend, maar dat zie je bij paddestoelen wel meer.
bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha... Stekeltjes op de ring, klein hoedje en een scherpe geur? Is niet zo algemeen als de grote.
En ja, de pest met determineren is dat je zo vaak gefopt wordt door afwijkingen en varianten.
Hier zie je ook al dat ie veel kleuren kan hebben: http://www.biopix.nl/photo.aspx?photoid=61259&photo=lepiota-aspera
Bij paddenstoelen kan het dan ook nog eens veel uitmaken of het een vochtige dag is of niet, je krijgt er echt een sik van soms ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja zeker, een vochtige dag of een droge, maat ook wel of weinig kalk in de grond, maar deze paddestoel heeft zeker geen klein hoedje, zeker wel 10 tot 15 cm!
Zou het dan toch een andere zijn, ook de kleur is iets anders, maar goed dat kan.
Hij is inmiddels weer weg, dus kan niet meer even gaan kijken, heb er nog wel een andere foto van, ga even zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, ik zie voor de spitsschub als hoedgrootte max 10 cm.
Maar als ik de foto's onderaan deze pagina: http://werthof.home.xs4all.nl/paddenstoelen/basid/lepiota/spitsschubbigeparasolzwam.html bekijk, lijken die schubjes wel erg op de 'jouwe'.
Ik zei al: paddenstoelen determineren is vaak ellendig werk ;p

Andere antwoorden (1)

Mogelijk is het een inktzwam.
Mogelijk de geschubde inktzwam.
Die komt het dichtste bij je beschrijving.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nee, kom er op terug, want die heeft een hele smalle hoed, dat zou je dan wel vermeldt hebben.
Ik heb hier een foto van een ander uit mijn eigen tuin, weet even geen naam nog.