Hoe kan ik mijn passiebloem tevreden stellen?

hij staat in een ruime pot tegen een zuidmuur, en heeft gedurende de zomer wekelijks kunstmest gekregen.
hij groeit tegen de klippen op, en ziet er bovenin fris en fruitig uit.
maar...onderop vergelen de bladeren en is hij aardig kaal.
bovendien moet de eerste bloem nog verschijnen.

Rieneke1
12 jaar geleden
in: Tuin
16.2K

Het beste antwoord

Water, voeding en licht. De kunst is om deze drie factoren in evenwicht te houden. Staat de plant in de zomer buiten in een pot of kuip dan moet er in de zomer regelmatig gegoten worden. Bij warm en droog weer moet zelfs flink gegoten worden zonder te overdrijven. Om de 14 dagen kan wat kuipplantenmest of klimplantenmest gegeven worden, maar vooral niet te veel. Wanneer te rijk bemest wordt groeit de plant geweldig, maar zal hij weinig bloemen geven.

Het best geef je in het voorjaar korrelmeststof voor klimplanten en in de zomer en een stukje herfst, meststoffen voor kuipplanten. De passiebloem lust wel eens wat kalk. Als je maar een paar potten van deze bloemen hebt staan, kan je ze best wat leidingwater geven. Geef je ze toch continue regenwater, geeft ze dan bij opstart in het voorjaar wat extra kalk, o.a zeewierkalk.

Worden de dagen korter en vertraagt de groei, dan geen voedsel meer geven en minder water, eerder aan de droge kant houden. Het water geven is natuurlijk afhankelijk van het formaat van de pot. In de winter mag de plant niet te nat worden. Maak alleen de potgrond nat, dus matig water geven en zorg dat het water op kamertemperatuur is. Bij weinig licht in de winter zullen de meeste passieflora’s blad verliezen. Dit hoeft op zich, voor een plant in rust, geen probleem te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De passiebloem groeit zeer goed op ontwaterende of arme grond. Het is onnodig ze overvloedig te begieten of te bemesten. Overdaad kan negatieve gevolgen hebben: de plant groeit weelderig maar bloeit niet. Het wortelgestel ontwikkelt onvoldoende waardoor de plant het reeds bij een korte droogteperiode moeilijk heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
aha, dus mogelijk te veel bemest, dank!
Eenmaal een passiebloem het naar zijn zin heeft in de volle grond kan die stevig groeien. Om de groei in te perken kun je in de lente, na de laatste vorst snoeien. Hierbij knip je met een takkenschaar en snoeischaar in eerste instantie de bevroren, dode en zwakke takken af. Dun alle takken die te dicht op of door elkaar groeien en snoei de zijstengels terug tot op enkele knoppen van de gesteltakken. De bloemen verschijnen op de takken die in het jaar zelf worden gevormd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik dacht dat hij al te oud was geworden, want hij bloeit ieder jaar uitbundig. Hij staat bij mij in de volle grond, ook tegen de zuidmuur in de achtertuin. Elk jaar in het voorjaar na de vorst snoei ik hem flink terug en 's zomers is de hele muur weer bedekt met blad en bloemen. Hij krijgt bij mij alleen in het voorjaar organische meststof/compost en die meng ik iets door de bovenlaag. Verder mest ik niet en hij doet het er altijd prima op. Dit is het eerste jaar dat hij groeit als een gek, want hij groeit zelfs onder de terrastegels door en ik heb al weer meterslange uitlopers ervan tegen andere muren staan! Ik heb voor het eerst ook geen enkele bloem gehad en er zitten sinds kort alleen maar een paar knoppen aan en die zijn nog steeds niet open gegaan.
Ik denk dat het met het zeer vroege warme voorjaar te maken heeft en de relatief donkere korte zomer. In april en mei hadden we meer zomer dan de maanden juni, juli en augustus. (^-^)
amc
12 jaar geleden
Mogelijk heb je hem erg terug moeten snoeien na de decembervorst van vorig jaar.
Hierop reageert de plant met een enorme groei ten koste van de bloei.
Het eerste blad van dit voorjaar, begint nu geel te worden, volkomen normaal voor bijna half september.
Ook mogelijk heb je hem te veel voeding gegeven, dan slaat de plant het bloeien gewoon over, ook bekend bij snel groeien pruimenbomen.
Probeer zo veel mogelijk de takken van nu door de winter heen te krijgen, dan heb je volgend jaar erg veel bloemen en mogelijk ook vruchten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb de plant vorig najaar van iemand overgenomen, en was toen genoodzaakt alle takken tot zo'n 20 cm terug te snoeien.
heb 'm wel beschermd met jute zakken.
dus die snoei heeft geen goed gedaan, bedankt ed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja die snoei heeft hem wel goed gedaan, maar alleen geen bloemen, dit komt vaak voor, bij zover terug snoeien., pas als de plant is uitgegroeid, gaat hij knoppen vormen.
Komt bij dat er deze zomer erg weinig warm en zonnig weer is geweest, veel zon en warmte remt ook de groei af en bevordert knopvorming.
Bij de passiebloem zie ik vaak een dakpan voor de onderste takken/stelen staan. Het schijnt dat je het onderste gedeelte van de plant bescherming moet geven.
Misschien is dat hier ook een goed idee.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ben je niet in de war met een clematis?
adriana
12 jaar geleden
Helemaal gelijk , ik heb het mis met m"n pannendeksel.
Wel moet je de pasiebloem beschermen tegen vorst , maar dat zal wel duidelijk zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
geeft niet hoor, bedankt voor het meedenken! :)