Vijgen zijn rijp wanneer de schil zacht wordt en donker verkleurt. Zowel de pitten als het vruchtvlees zijn eetbaar. Was en droog de vijgen voor gebruik en verwijder de stelen van de vijgen.

Op onderstaande bron staan wat recepten.

Toegevoegd na 44 seconden:
http://senioren.rubriek.nl/senioren/vijgen.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door deze afgelopen zomer zal er geen vijg meer rijp worden vrees ik, maar misschien is dat afhankelijk van de soort vijg, want er zijn in ons land heel veel soorten, even gezocht op internet staan er wel 30 soorten in voor ons land, die allemaal verschillen wat betreft rijp worden, bij sommige soorten moeten de vruchten overwinteren en worden pas het jaar daarop rijp, maar kunnen dan wel weer bevriezen.
sommige worden geel als ze rijp worden, andere roodachtig of donker paars.
Een rijpe vijg is bol van vorm, alsof hij op barsten staat en natuurlijk voelt hij zacht aan, van binnen is hij vezelig en zacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer een vijf rijp is dan wordt hij alleerst zacht.
Hij is groter als de andere en krijgt een beetje een lichtgroene kleur.
Wanneer je hem vastpakt (als hij rijp is) laat hij zo los van de boos.
Ook kun je het aan de onderkant zien van de vijg.
Daar zit een beetje een roze gaatje.
Wordt deze donkerder dan is hij rijp.