Blijft zand aan slakken plakken?

Ik zie nooit een slak vol zand niet in de tuin en ook niet in mijn aquarium. Blijft zand niet plakken aan het slijm?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.9K

Het beste antwoord

Ja zand blijft aan aan het slijm van slakken plakken, behalve in water. In water glijdt het zand van de slak af. Maar je zult nooit een slak vol zand zien, omdat slakken scherpe, droge voorwerpen vermijden. Ze weten dat ze erdoor gekwetst kunnen geraken. Daarom bewegen ze zich het liefst voort in vochtige aarde, als het geregend heeft. Als het zand vochtig is, kan de slak met zijn slijm gemakkelijker glijden over allerlei dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is eerder het slijm dat blijft plakken aan het zand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tuinslakken mijden alles wat aan hun lijf blijft plakken.
wil je geen slakken bij je planten, moet je dus iets van schelpengrit strooien.

in het aquarium zit meestal grind (ik heb 2-3 mm) .
maar sowieso blijft zand onder water niet plakken, steek maar een hand vol zand in het water en het zand valt eraf

wat zullen de landslakken jaloers zijn op de waterslakken! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zand van normale tuinaarde heeft geen invloed op de slakken .
Maar aan heel fijn zand hebben zij een grote hekel .
En het hele fijne zand dat blijft aan hun plakken .