in welke periode(n)van het jaar is er het minste alg te vinden in de nederlandse wateren?

waarbij dus de wateren het helderst is, van bovenaf gezien.

Dit is vooronderzoek voor een specifieke foto die ik wil maken. Ik ben geen duiker.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Algen ontstaan door een overschot aan o.a. nitraten en fosfaten.
Dit zijn planten voedingsstoffen.
Gedurende de winter zijn veel waterplanten afgestorven, blad van bomen er in gewaaid, er ontstaat dus in het water een enorme hoeveelheid aan voedingsstoffen, heel normaal eigenlijk, alles is dan weer klaar voor het nieuwe seizoen.
De eerste planten die al in de nawinter beginnen te groeien, zijn de algen, er is immer zeer veel voedsel aanwezig en de vraag naar voedsel door andere planten is er dan nog niet.
Dus hebben de algen het rijk alleen.
Zo in Mei, gaan alle zuurstofplanten en andere waterplanten weer groeien, dus de vraag naar voeding neemt geweldig toe!
Zo ergens in Juni is de vraag naar voedsel, groter dan het aanbod, dus gaan de algen dan weer weg.
Die blijven vaak weg, tot de vraag naar voeding weer afneemt en er weer een overschot ontstaat, ongeveer half Augustus.
Nu zijn de algen weer terug, totdat het water te koud wordt door vorst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je voor het antwoord.
Nu wil ik juist een foto maken van die waterplanten die als lange stengels in het water groeien. Maar voor die foto moet het water zelf wel schoon zijn, maar dus ook die lange waterplanten hebben.
Ik begrijp dat ik die foto het beste kan zoeken in de maand juni? De foto moet een thema combi worden van water en de emotie angst. Waarbij je als kijker als het ware door die planten stengels mee in het water wordt gezogen en zo verdrinkt in de paniek en angst.
Het is voor een serie van de 5 elementen en hun emoties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom dan geen foto van een goed beplant aquarium?
kan je dus met een gewoon fototoestel doen.
Onderwater fotograferen is erg lastig.
Ik zou een glazen fles nemen en er planten in doen (Aquariumplanten), van onderen verzwaren zodat de stengels mooi overeind staan, lamp er op of achter, of op de vensterbank, achtergrondkleurtje, beetje inzoomen en je krijgt als je het goed doet hele mysterieuze foto,s
Kan je op je computer. nog bewerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook een idee. Ik wilde zo wie zo niet onderwater fotograferen. Maar gewoon van boven het wateroppervlak met een polarisatiefilter.
Ik kan het ook helemaal in scene zetten. Dat zou dan wel een hoekige vissenbak moeten worden denk ik. Zodat recht omlaag fotograferen geen randen of vormen laat zien van de scene. Dan kan ik inderdaad ook inflitsen en met een kleurenflitser werken (een mooie spotlicht). De computer gebruik ik alleen om de foto technisch goed te maken. Inhoudelijk moet het gefotografeerd worden. Het water zou denk ik niet TE schoon mogen zijn. Dan ga je dit volgens mij ook zien in de foto en het 'onecht' gaat lijken.
Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven voor die bak (het is voor eenmalig gebruik. Qua planten moet dat wel goed te doen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een lege fles gaat het ook, zo inzoomen dat je de fles niet ziet, wil je van bovenaf foto's maken, kan je ook een witte plastic emmer gebruiken, kost niet veel.

Andere antwoorden (2)

In warm water zit vaak veel alg. In de winter is het water het koudst. Dus aan het eind van de winter zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De algen zijn nu al aan het groeien, heeft dus niets te maken met warm water, maar vooral met de lengte van het daglicht en de intensiteit.
s,winters zijn er het minste algen in het water.
als de temperatuur van het water opwarmt, leeft ook de algengroei op.
dat geld niet overal, water met weinig fosfaat zal je veel minder en veel later algen in aantreffen dan fosfaatrijk water.