Hoe kan gemaaid gras uitgroeien tot een volmaakt sprietje?

Uieindelijk word het gemaaide grassprietje weer een volmaakt sprietje, alsof het daarvoor nog nooit eerder gemaaid is...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.6K

Het beste antwoord

Gras, we lopen er bijna elke dag over, we maaien het, het droogt uit, het is vanzelfsprekend dat het er is, dat het weer groeit, een wonder dat het de hele tijd om ons heen is.
Volgens mij groeit het elke keer opnieuw vanuit de grond, waar het gevoed wordt door water en voedingsstoffen.
De wond van boven gaat dicht en het groeit vanuit de grond weer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Klopt zag ik ook... Het geneest ook, die wond die geneest, dus er groeit ook wat op de wond tot het normaal als een sprietje wordt... Zo zit dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wilskracht van de natuur,het wil leven ook als het gras helemaal verdroogd is of weken onder water gestaan heeft,het komt terug.
zo ook met andere planten het wil leven en loopt altijd weer uit,en komt tot leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet van de natuur zorgt daarvoor. Het is een onvoorstelbaar kracht zoals dit vogel..!!!

Toegevoegd na 6 minuten:
zelfs Darwin Theorie zegt dat er een creatief, (vindingrijk)
maker (schepper)
is van dit vogel..!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de bovenkant van de spriet is afgesneden. heb je dit met een scherpe maaier gedaan, dan heb je een kleine wond, die opdroogt en dan ziet de spriet er weer "als nieuw" uit.
bij een botte maaier zie je vaak wel gele topjes bovenaan het sprietje. Maar deze zullen na verloop van tijd afvallen.

Overigens groeit gras erg goed van maaien. Er komen dan van onderaf sprietjes bij, en het gras groeit in de breedte verder. Het meeste onkruid kan slecht tegen maaien, dus vaak maaien geeft een mooie, dichte grasmat, zonder onkruid. Paardebloemen, klaver en boterbloemen vinden maaien niet erg. Ze groeien daarna wat platter, zodat je ze de volgende maaibeurt niet meer raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gras groeit in tegenstelling tot andere planten van onder uit(vanuit het rizoom) en dus kan een eenmaal gemaaid sprietje niet opnieuw een volmaakt sprietje worden omdat de bovenkant is afgesneden.
Het gras groeit echter zo snel dat een gemaaid gazon in een week er werer uitziet als ongerept en ongemaaid waarn het weer tijd is om het opnieuw te maaien.