welke vlinder wordt dit?

Mijn hof herbergt momenteel wel 'n 20 tal van deze rupsen ,voornamelijk op de dille en anijs planten wie weet of deze vlinders worden en welke eventueel ???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mooi!!! en er komt een hele mooie vlinder uit!! :D

Het beste antwoord

Volgens mij is dit de rups van de Koninginnepage!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.google.nl/search?hl=nl&cp=5&gs_id=i&xhr=t&q=rupsen&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1366&bih=667&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi#um=1&hl=nl&tbm=isch&sa=1&q=rups+koninginnepage&pbx=1&oq=rups+koninginnepage&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=2871l7634l0l7821l19l19l1l14l15l0l161l446l2.2l4l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=b096f1cfdb39cae1&biw=1366&bih=667
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Papilio machaon oftewel Koninginnepage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig dat je deze rupsen mocht vinden, het is inderdaad de rups van het koninginnepage, de laatste vlinder die ik er van zag is ruim 50 jaar geleden.
Deze zomer vond ik ze ook bij mij in de groentetuin op de worteltjes, het is een spectaculair mooie rups!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+. 50 jaar geleden .. Waar ik (momenteel) woon heb ik ze nog helemaal niet gezien .. Noord Noord Holland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel vroeger toen ik nog in het Gooi woonde, zag ik ze wel eens, woon nu in Zeeland, heb ze nog steeds niet gezien, maar er zijn wel rupsen, dus heb ik niet goed opgelet. ;-)
Dat wordt een KoninginnenPage !
Zuinig op zijn wanneer u in het noorden van Nederland woont, want daar staan ze op de lijst "zeldzaam".
Woont u elders in Nederland dan ook zuinig op zijn want het is een rode lijst soort hier.
Woont u in Belgie breng er dan maar een flink aantal hier heen :-)

Op onderstaande link ziet u de verspreidingskaart van de KoninginnenPage in Nederland.
http://www.vlindernet.nl/chartdir/kaartje.asp?dagnacht=DV&soort=PAPIMACH

En op deze link ziet u de pop op een foto.
Die zult u dan ook wel vaker gezien hebben.
http://waarneming.nl/fotonew/7/16137.jpg

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier nog een link naar foto's van de vlinder (het "imago"), de pop en de rups:
http://waarneming.nl/soort/photos/694?from=1980-01-01&to=2011-08-31&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&licentie=0&page=1

Mooi hoor !

Toegevoegd na 16 minuten:
De tweede generatie van dit jaar, waar deze rupsen onderdeel van uitmaken, overwintert in een diapauze. Dat is een verlaagde stofwisseling die door omstandigheden buiten het dier "getriggerd" (geïnitieerd) wordt.

Toegevoegd na 2 uur:
Een soort winterslaap dus, maar met verschillen.