Bestaan er regentonnen met druk op het water dat uit de kraan komt?

Hallo allemaal, ik ben voor een opdracht voor school op zoek naar een regenton met ongeveer de zelfde waterdruk als op een keukenkraan zit, zodat ik aan de ton een tuinslang kan aansluiten. Weet iemand een apparaatje waarmee ik druk op deze kraan krijg of een regenton die dit al heeft?

Vriendelijke groet, Yannick.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
17.6K

Het beste antwoord

Ja dat is er en kun je ook makkelijk maken... De druk is 1,6 tot 2 ato... ato is een oude grootheid genaamd atmosfeer overdruk...
Hoe maak je dat simpel... Maar de ton helemaal waterdicht en sluit er een tuinslang op aan en voer die tot 20 meter hoog en giet er dan boven water in tot het waterpeil 16 meter hoog staat, dan heb je een regenton met 1,6 ato... Voer je het tot 20 meter hoog dan is de druk 2 ato... veel succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat je de ton dan heel hoog moet zetten, om dezelfde druk te krijgen als de waterleiding. Een onbegonnen zaak dus.
Een andere oplossing is, een electrische dompelpomp in de regenton plaatsen, en uit die slang krijg je dan water met een redelijke spuitdruk .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee mogelijkheden, kraantje aansluiten op een pomp en de pomp starten (simpel vijverpompje evt met een drukreduceerventiel uitvoeren) of een drukvat met een compressor maken en deze in verbinding met de (afgesloten) ton brengen. Daar komt ook gelijk de moeilijkheid van deze optie, je wilt de ton luchtdicht hebben omdat je er ander geen druk op kunt zetten, maar ja, hoe vul je hem dan... moet je al weer een terugslagklep gaan plaatsen, maar ga er maar van uit dat het regenwater ook bij niet in gebruik zijn van de compressor de terugslagklep niet zomaar open krijgt.

Ik zou dus voor de oplossing met een pompje gaan, een dompelpompje werkt uiteraard ook prima in een open bak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet de regenton op grote hoogte. Voor elke tien meter hoogte krijgt het water een extra druk van 1 atmosfeer.

Maar als je het regenwater op een natuurlijke manier in de ton wilt laten stromen, heb je wel een dakgoot of andere wateropvang nodig die nog hoger ligt dan de regenton.

Je kunt natuurlijk ook de ton op straatniveau laten staan en je tuin op 10 meter diepte aanleggen, dan heb je ook voldoende druk op je tuinslang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op regenzuil.nl wordt een regenton aangeboden waarmee dit kan. Door het slankere en hogere (2.15m) ontwerp dan de standaard regenton is er voldoende druk om de tuin te sproeien.

Op de site staan diverse andere systemen voor het hergebruik van zowel regen- als afvalwater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een beetje creatief bent kun je dit zelf maken, door in een regenton een binnenband van een vrachtauto te plaatsen creer je druklichaam waarmee je de regenton dmv het oppompen van de band onder druk kunt zetten als je water wil afnemen,op het moment dat de regenton gevuld word laat je de band leeglopen waardoor het regenwater zonder tegendruk in de toin loopt.
dit principe word oaq ook gebruikt bij de diverse thuistapinstallaties die te koop zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen de elektrische (dompel)pomp werkt. De andere mogelijkheden kunnen niet werken, omdat als er druk op de ton staat het regenwater er niet in zal lopen. Een smalle hoge ton is ook niet handig, omdat er alleen voldoende druk op staat als hij vol zit en op dat moment zal je ook een overloop moeten hebben. Dat wordt dus een 10 meter hoog, duur, lelijk gevaarte tegen je huis. Het pompje zet je alleen aan als je gaat sproeien. Dat kost nauwelijks elektriciteit en de montage is eenvoudig en onzichtbaar.