Is er nog hoop voor mijn olijvenboompje?

Vorige maand heb ik zo'n klein olijvenboompje gekocht. Maar de blaadjes zien er niet meer zo mooi uit als toen. Ze worden steeds donkerder. Moet ik het opgeven of is er nog hoop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

In Nederland is het houden van Olijfbomen eigenlijk alleen mogelijk als je hem in een pot zet.
Onze winters zijn te streng, ze kunnen daar niet tegen. Als hij nu buiten staat haal hem dan zo snel mogelijk naar binnen. Laat hem even wennen in de schuur als een soort overgang naar de kamer.
Geef hem niet teveel water want daar kunnen ze niet tegen. Liever een paar keer per week een heel klein beetje dan in 1x een dikke plons.
Ik hoop dat hij nog wat bij zal komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was de vraag niet óf die nog bijkomt? ;o) Op zich houden ze wel van wat water hoor. Inderdaad niet teveel, vooral voelen aan de bovenste laag. Vaak krijgen ze juist te weinig water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk Som, maar daar kun je niet echt een goed antwoord op geven.
Van hieruit is niet te zien hoe de boom er precies aan toe is ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Maar met zo'n boompje komt het bijna altijd goed als je het daarna goed verzorgd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we dat maar hopen voor de vragenstelster want ze zijn erg leuk.

Andere antwoorden (1)

Meestal hebben ze teveel of te weinig water gekregen. Als de blaadjes krullen hebben ze teveel water. Als ze geel worden of afvallen te weinig.

Als je ze nu beter verzorgt trekt dat wel weer bij.

De olijfboom heeft 6 uur per dag zon nodig en moet niet dicht bij de radiator of ventilatiegaten staan. Wanneer de aarde droog aanvoelt water geven en regelmatig bemesten. Behandel de blaadjes als deze last van spint heeft (wittige pluisjes).