Hoe bewaar ik een roos dat die voor altijd blijft? Kan je een roos ook drogen en zo ja hoe dan?

Ik heb een roos gekregen en die heeft een speciale betekenis, nu heb ik wel eens gehoord dat je bloemen kan drogen zodat die voor altijd blijven en niet bederven ofzo maar wat moet ik dan doen? Dankjewel alvast :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
65.7K

Het beste antwoord

De oudste methode die veel op school werd geleerd is drogen tussen papier, nadeel daarvan is dat de bloem geperst wordt.
Een betere methode is om hem in een donkere, goed geventileerde ruimte op zijn kop op te hangen aan een waslijntje. De temperatuur daar moet minstens 10 graden zijn en het moet er niet te vochtig zijn. Een garage, schuur of zolder zou prima zijn. Niet te licht, omdat de kleur niet moet verbleken natuurlijk.
De roos moet nog niet helemaal geopend zijn en de bladeren kunnen het best eraf gehaald worden, omdat deze nooit mooi opdrogen.
Voordat hij goed droog is ben je wel een paar weken verder. Als test kun je de bloem 2 dagen in een vaasje zetten en als de bloem niet om knikt is hij droog. Doet hij dat wel, moet er nog wat langer gedroogd worden.

Je kunt hem ook in een smal vaasje zetten met een paar centimeter water. Het droogproces wordt hierdoor vertraagd en zo drogen ze iets mooier. de vaas komt op een warme, droge, luchtige en donkere plaats te staan.
Meestal is het droogproces klaar als het water op is. Voelt de roos nog niet papierachtig aan, doe er dan een beetje water bij en zet terug in de ruimte.

Drogen met silicagel of siliciumdioxine is het best, maar is ook het duurste. Deze absorberen het vocht uit de bloem en hiermee kan je ook de bladeren meedrogen, mits je ze goed in de silicagelkristallen zet. Kijk maar eens bij mijn bron hoe dat werkt.

Verder zijn er op internet ook mensen/bedrijven te vinden die bloemen conserveren.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je advies, er zijn dus erg veel manieren om mijn roos te laten drogen, dankjewel! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je zeer uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (8)

Je kunt een dik boek pakken, hem tussen de bladzijden doen en er dan iets zwaars op leggen. Vervolgens laat je hem een weekje liggen, dan heb je een gedroogde bloem.

Deze gaan een stuk langer mee, maar natuurlijk niet voor altijd, niets gaat voor altijd mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je advies!! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee , dan heb je een platte lelijke roos.
Gewoon je roos, onderste boven laten hangen! Dus bloem naar beneden.
En niks anders doen. Je hebt een mooie gedroogde roos :)
( als je die plat houdt of in het water, dan rot die )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ps: een keer dat die gedroogd is mag je die wel leggen of hangen waar je maar wil.
Ik heb al meerdere rozen gedroogd. 1 tje is al 12 jaar oud en nog in perfecte staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk! een platte roos! ook een mooie rode vlek in je geliefde boeken! -1!
je kunt hem op zijn kop hangen, of in schelpenzand drogen, dan houdt hij zijn vorm en wordt niet plat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je advies! :) schelpenzand had ik nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leg in een doos, bijvoorbeeld een schoenendoos, een laag schelpenzand, leg daarop de roos en giet er voorzichtig schelpenzand over, totdat hij er helemaal onder ligt, duurt wel een paar weken voordat hij goed gedroogd is
Je kan de roos laten verzilveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een mooi idee! Dankjewel voor je advies!
Inspuiten met haarlak.
Deden ze vroeger ook met een bruidsboeket.

Toegevoegd na 38 seconden:
En maak er een onvergetelijke foto van.

Toegevoegd na 4 uur:
Even nog een tip.
De samenstelling van de huidige haarlak is anders dan vroeger dus probeer het eerst uit op een andere bloem/roos.
12 jaar geleden
Of laten harsen! Ook heel mooi! Heb je gewoon je roos in hars zitten, ziet eruit als een soort glas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohh wauw! Klinkt erg mooi!! Dankjewel
of je hangt hem op zijn kop en laat hem indrogen, en spuit er daarna lak overheen, of je dompeld hem in was. ik zou wel wachten tot hij mooi in bloei is. de roos verandert niet meer als je hem droogt of in was dompeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je advies!! :)
ik heb een roos gekregen van mijn opa's graf deze heb ik bewaard en gedroogd, gewoon door ze op te hangen aan een touwtje of ja tussen papier kan ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pak een beker of pot en doe daarin een laag waspoeder, dan de roos. Daarna meer waspoeder erbij zodat de bloem circa 2 cm onder de waspoeder is verdwenen. 2 à 3 dagen geduld en dan is de roos gedroogd en de kleur maximaal behouden. Lukt ook met Silica gelkorrels.
Het waspoeder niet weggooien. Gewoon een wasje mee draaien. We zijn spaarzaam.
Plaatje bij antwoord