Kan een bamboe in een pot in de tuin gezet worden? Zodat je volledig verhinderd dat de wortels hun eigen weg op gaan. Zo ja hoe ?

ik heb ooit in een hotel bamboe zien staan in een soort van betonnen potten ... heel mooi .. en nu vragen we ons af ofdat bamboe dus in beton of wat dan ook gezet kunnen worden zonder dat de wortels gaan woekeren . we hebben dat al voor in onze voor en achtertuin er is geen stoppen aan , tips om deze in bedwang te houden zijn ook welkom . Welke soort woekert niet ?

12 jaar geleden
in: Tuin
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij op m'n balkon zijn helaas al 3 bamboes doodgegaan in hun (grote!!) bak. Ik hoop voor je, dat jij meer succes zult hebben!!

Het beste antwoord

U kunt inderdaad bamboe in een betonnen container (met bodem dus) zetten om te voorkomen dat de rhizomen gaan woekeren.

Een soort die niet woekert is de Fargesia.
http://www.plyboo.nl/fargesia/teksten/index.html
Die is in heel veel variaties te koop.

Over bamboe in wat algemenere zin kunt u op deze site veel interessants vinden:
http://www.bamboe-ic.nl/planten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt inderdaad een bamboe in een betonnen pot zetten. Wat echter heel veel mensen vergeten dat de wortels ook over de rand van de pot kunnen groeien. Een goeie diepe en grote pot is daarom heel belangrijk!!

Ik heb al vaak genoeg dit probleem gezien bij mensen. Het planten van een bamboe blijft een risico, zeker in een kleine tuin.

Je kunt je bamboe het beste in bedwang houden door de wortelstokken die niet gewenst zijn af te steken. Maar zo te horen is dat bij jou al een grote klus.

Welk soort je moet hebben weet ik momenteel niet. Er zijn er echt verschrikkelijk veel...;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs een betonnen pot kan de bamboe door zijn groei zo in stukken duwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct, maar dat doet niet elke bamboe. Slechts als hij te groot word, maar dat heb je zelf in de hand.
Bamboe wordt vaak door een rhizoombegrenzer ingesloten. Dat is heel stevig plastic dat om de bamboe heen wordt ingegraven, een klein stukje moet boven de grond uitsteken. Wat ook belangrijk is is dat waar de rhizoombegrenzer moet sluiten dat je daar een dubbele vouw gebruikt. Zie ook de link in de bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn buren hebben er soort zeil, denk dat plastic van de tweede reactie, en ik ken ook iemand die het in een speciekuip had gezet.
beiden werkte goed en groeide er nier overheen.
weet niet welke soort het niet doet, er schijnt er wel een te bestaan maar dat eten ze als het goed is bij het tuincentrum ook wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een tuincentrum staat het er vaak bij, vooral als hij niet woekert, ECHTER zo een had ik er ook, het stond er heel duidelijk bij, dat hij NIET woekert,

Wij hadden geen zin zo'n enorm scherm in te graven dus hij stond zo in de tuin, met niks eromheen dus. Dit ging 4 jaar goed en uiteindelijk kwamen er toch uitlopers naar boven, meters van de oorspronkelijke plant vandaan. Ik geef toe, het aantal was nog te overzien maar ik had wel het idee dat ze steeds sneller EN steeds verder weg begonnen te groeien.

Wij hebben dus uiteindelijk alles afgestoken/uitgegraven en toch maar een rand geplaatst (en nu gaat het al weer een tijdje goed).

Verder heb ik zeker 3 jaar een bamboe in een grote bak (ik denk bijna een meter diameter gehad) ging ook goed maar hij deed het iets minder goed dan in de tuin. Het was wel een laagblijvende soort, kleiner dan 1,50 m.

Let daar ook goed op, sommige soorten worden wel 6 meter hoog, die zou ik toch niet in een pot zetten