Mijn klimroos staat nauwelijks een half jaar. Moet ik hem snoeien voor de winter?

Eindelijk groeien er 2 rozenplanten tegen mijn rozenboog. Kan ik ze vast laten zitten, zodat ik volgend jaar een boog met rozen heb of moet ik ze kortwieken, bijna tot aan de grond en bevriezen ze dan niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Het beste antwoord

KLimrozen bloeien op het meerjarig hout, dus de takken die er deze zomer aan zijn gekomen zijn de boemtakken voor volgend jaar.
Meestal zijn deze takken lang en recht zonder zijtakken.
Hier hoef je dus nu nog niets aan te snoeien alleen maar opbinden. Volgend jaar bloeien deze takken en de rozenplant vormt ook weer nieuwe lange rechte takken zonder zijtakken, meestal zijn deze langer dan de takken van dit jaar.
Zo zullen er elk jaar langere takken aan de rozenplant groeien totdat je hele boog vol is .
Een en ander is wel afhankelijk van de soort.
Snoeien kan je een klimroos van de herfst tot aan het vroege voorjaar, dus ook in de winter!
De meeste klimrozen zijn goed winterhard tot wel min 15. of meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fijn om te weten dat hij volgend jaar gaat bloeien, want dat is tenslotte de bedoeling van de klimroos :-)

Andere antwoorden (3)

voor zover ik weet, is het bij klimrozen niet de bedoeling ze zo heftig terug te snoeien.
de zijtakjes wat inkorten is voldoende.
als hij er pas een half jaar staat zou ik er vanaf blijven.
Rieneke1
14 jaar geleden
Als je de klimroos wilt snoeien, kun je dit het beste in het voorjaar (maart/april) doen, want als dat in het najaar doet,
lopen er soms nieuwe scheuten uit en die kunnen vorstschade oplopen.

Door klimrozen krachtig te snoeien worden ze niet groter dan een forse struik. Moderne klimrozen hebben geen snoei nodig wanneer de scheuten opkomen die de basis, of gesteltakken, van de struik vormen. Als er nieuwe loten verschijnen (vaak hogerop aan de oude stengels in plaats van aan de voet), kun je die lichtjes snoeien en ze leiden zolang ze buigzaam genoeg zijn. Haal elk jaar dood en spichtig hout en zwakke zijscheuten weg, maar geef de nieuwe scheuten kans zich te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet snoeien voor de winter in verband met het gevaar
voor vorst schade. Bevriesd er iets aan de uitlopers of zijscheuten dan kun je dat in het voorjaar verwijderen. Over het algemeen hoef je klimrozen niet te snoeien, haal alleen dorre takken en wilde uitlopers weg. Wilde uitlopers kun je goed herkennen. Ze komen meestal langs de stam uit de grond omhoog. Knip ook regelmatig oude bloemknoppen weg, dit is beter voor de nieuwe knopvorming. Ook af en toe wat mest kan geen kwaad. Sucses toegewenst.