Hoe kan ik het beste groene tomaten laten rijpen tot ze rood zijn?

Aan mijn tomatenplanten zitten veel tomaten, alleen worden ze steeds groter maar helemaal niet rood, nu heb ik er een stel afgeplukt terwijl ze nog groen zijn.
Nou zegt de een ik moet ze in de vensterbank in de zon leggen een ander zweert bij een donkere plek.

Wat kan ik het beste doen om mooie rode tomaten te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
28.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt niet toevallig een ras dat groen blijft?

Het beste antwoord

Om deze tijd van het jaar moet je ze gewoon aan de plant laten rijpen, pas als de tomaat zelf is uitgegroeid, gaat hij kleuren, groene tomaten zullen zo maar niet in huis rood worden, wel als je laat in de herfst nog tomaten er aan hebt zitten die al beginnen te kleuren, dan heb je mischien kans, als je ze binnen legt.
Staan de planten buiten, plaats dan een grote doorzichtige plastic zak over de planten, vaak speciaal te koop op een tuincentrum.
Tomaten hebben een grote hekel aan regen en kunnen hierdoor zelfs ziek worden.
Staan ze in een kasje, dan kan je ze tot begin Dec nog plukken( als het weer mee zit)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik liep toevallig gisteren nog langs volkstuintjes, en het viel me daar ook op dat de tomaten nog zo groen als gras waren. Er zaten toch al flinke jongens tussen. + voor de regenjas tip.
Wel goed vastmaken anders waaien die zakken zo weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Conan, de mand juli is erg nat en veel te koud geweest, dus slecht voor het rijpen van de tomaten, maar het kan nog steeds goed komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 heb ik ze er toch te vroeg afgehaald, maar ze werden zó groot en sommige kregen bruine plekjes.
De rest heb ik een regenjas aangedaan.
Bedankt voor de tips.

Andere antwoorden (3)

Wij legden ze altijd een paar dagen voor de vensterbank in de zon en dan werden ze heel mooi rood.
Je moet ze wel af en toe draaien dat alles een keer in de zon komt te liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou nog wachten op zon :) bedankt +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je ze niet beter OP de vensterbank leggen? Daar kan de zon, als ie schijnt, beter bijkomen.
Je kunt ze gewoon in laagjes naast elkaar leggen in een licht vertrek en dan gaan ze vanzelf rijpen, als het tenminste volgroeide vruchten zijn.

Je kunt ook proberen om ze losjes in te pakken in pak- of krantenpapier. Als je hier een rijpe appel of banaan tussen legt zal dit het rijpingsproces versnellen.

Appels en bananen scheiden namelijk een bepaalde stof af die het rijpingsproces bevorderen.
12 jaar geleden
Je moet met tomaten geduld hebben en ze worden alleen maar mooi rood en rijp als je ze gewoon aan de plant laat hangen.