Waarom komen slakken te voorschijn als het net geregend heeft?

Als het al even droog is geweest zie ik geen slak (op een enkele verdwaalde na) maar zo gauw er een regenbui is geweest ligt het hele pad naar de voordeur vol. Zowel slakken met huisje als zonder.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
17.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zou jij doen als er water je huisje binnen komt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze weten dat jij met regen niet naar buiten gaat. Kunnen ze ook niet platgetrapt worden ;)

Het beste antwoord

Slakken bestaan voor zo'n 90% uit water. Tijdens warme, zonnige dagen kunnen ze heel snel uitdrogen en verstoppen ze zich daarom. Ze zijn dus gek op een vochtige lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

omdat slakken daar zuurstof mee krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet altijd zo. Als je 's avonds laat buiten loopt,ook na een warme en droge dag kun je ook veel (naakt) slakken zien,waarschijnlijk omdat het dan afkoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan me ook voorstellen dat het voor een slak wat minder stroef 'loopt' of zeg maar glijdt als de grond nat is. Een natte bodem geleid slijm beter dan een droge bodem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slakken glibberen over een spoor van slijm dat ze zelf maken.
Deze hoeveelheid is echter wel beperkt, zodat de slak als het lang droog is even niet aan de wandel kan gaan.
Ze zoeken een koel plekje op , sluiten zich zelf af met een soort vliesje om geen vocht meer te verliezen.
De naaktslakken (zonder huisje) kruipen het liefst ergens onder, ver weg van droogte en zon.
Zo kunnen ze maanden lang overleven(of een hele winter) zodra er weer regen valt kunnen ze weer verder glibberen en natuurlijk eten.
Het liefst doen ze dat tegen donker, zodat je dan ineens na een regenbui, overal slakken ziet glibberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze houden niet van een droge omgeving en ook niet van veel licht. Dan kruipen ze weg in hun huisje in de schaduw. Maar tegen de avond en vooral als het wat geregend heeft, komen ze tevoorschijn.
Het huisje van de slak beschermt het dier tegen vijanden en voorkomt dat zijn zachte, vochtige lichaam uitdroogt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slakken zijn weekdieren, de meeste slakkensoorten leven in zee. Er zijn slakkensoorten die wel op het land leven, deze houden zich op in een omgeving waar de luchtvochtigheid hoog is. Ik woon in een hele vochtige omgeving en zie dagelijks slakken om me heen. Op plaatsen waar het niet zo vochtig is, zul je ze alleen 's nachts zien of wanneer het geregend heeft. Slakken kunnen i.d.d. niet tegen direct zonlicht, ze drogen hiervan uit. Wanneer ik 's morgens met mijn kinderen naar school loop zie ik ze veelal op de stoepen kruipen (slakken glijden niet, ze lopen). Wanneer ik aan de eind van de middag dezelfde route weer bewandel, zie ik een enkeling, die niet terug is gegaan naar zijn schuilplaats, uitgedroogd op de stoep liggen.

Omdat ik in een erg vochtige omgeving woon, komen de slakken ook in mijn huis. Het is me opgevallen dat ze niet alleen niet tegen zonlicht kunnen, maar ook niet tegen licht. Aangezien slakken nachtdieren zijn, komen ze 's nachts tevoorschijn op zoek naar voedsel. Ik heb de lamp in mijn gang wel eens aangehouden en ik merk dat ze dan minder tevoorschijn komen. Slakken kunnen al door een mm aan ruimte kruipen, ze bestrijden is daardoor erg moeilijk. Ik heb wel eens zout langs de kieren en mijn deurdrempel gelegd. De slakken komen hierdoor niet je huis meer in, maar het geeft een erg smerig slijmerig tafereel. In aanraking komen met zout maakt tast ze al gelijk aan. Hieraan kun je al zien hoeveel deze dieren uit water bestaan.

Een nutteloze wetenswaardigheid; wist iemand dat slakken enorm veel lawaai kunnen maken in relatie tot het beestje zelf? Ze kunnen smakken. Ik zat eens op een avond televisie te kijken en werd steeds gestoord door een mij onbekend geluid; CRUNCH CRUNCH! Uiteindelijk ben ik op onderzoek uitgegaan. Het was een slak die wat verdwaalde koekstukjes van mijn kids had gevonden. Heb verbaasd staan te kijken!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zei; slakken glijden niet, ze lopen
Herstel, ik bedoelde; slakken glijden niet, ze kruipen