is mijn fluweelboom dood?

ik heb een fluweelboom in mijn voortuin staan,.. nu de gevelreiniger is geweest en mijn gevel heeft ingesmeerd met een pasta, en daarna gezandstraalt zijn mijn hortensia's dood. dit vind ik niet zo erg want dat kan ik makkelijk vervangen. alhoewel het zijn er wel 6. Maar wat ik veel erger vind is dat mijn fluweelboom alle bladeren heeft verloren en ziet er een beetje treurig uit. Hij hoort nu nog volop groen te zijn en daarna rood en dan pas vallen ze eraf. Zou hij nu dood zijn? of zou hij dood gaan? kan ik iets doen om het te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Antwoorden (3)

Het lijkt er op dat de gevel is gereinigd met een chemisch middel, waaroor de bladeren van je tuinplanten nu dood zijn.
Mogelijk is het alleen maar het blad zelf en zijn je planten nog in leven.
Die zouden over enkele weken weer uit kunnen lopen..
Wel vind ik het schandalig dat dit bedrijf het niet verteld heeft, dat er schade aan planten kan ontstaan, dit moeten/ horen ze zelf te weten en hadden de planten afgedekt kunnen worden.
Ik denk niet dat je iets aan het dood gaan van de planten nog kan doen, maar misschien valt het mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Claim indienen bij het bedrijf...
Als het goed is maakt de fluweelboom zelf allerlei uitlopers. Die kun je als nakomelingen alvast veilig stellen.

Het zou kunnen dat de gevelreiniger een schadelijk chemisch middel heeft gebruikt, maar het kan ook bijvoorbeeld een plassende kat zijn.

Wat je nu voor deze plant bij wijze van noodmaatregel kun doen is spoelen spoelen en nog eens spoelen. De grond waar die in staat dus spoelen met goed water. Liefst regenwater als je dat hebt.

Verder zou ik bij het bedrijf informeren wat voor middel ze gebruikt hebben. Al naar gelang het antwoord op de vraag zul je moeten uitzoeken of het nodig is daar maatregelen op te treffen en zo ja welke.

Als ze niets schadelijks hebben gebruikt kan er wel een kat opeens bezit van de bomen hebben genomen. Kattenurine is dodelijk voor iedere plant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"...maar het kan ook bijvoorbeeld een plassende kat zijn."
Nee, dat kan het niet zijn. Een boom drinkt tussen de 50 en 1500 liter water per dag (afhankelijk van de soort) en een kattenplasje is daarmee vergeleken nog geen druppel in een glas water, daar kan een boom echt niet dood van gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kon je je wel eens in vergissen.
Een fluweelboom is niet zo groot. Vaak niet meer dan 2 meter hoog. De onze staat 11 jaar en is nog steeds net aan 2 meter hoog in vruchtbare klei.
Als een kat die regelmatig besproeit met bijna pure ammoniak kan zeker wel schade aanrichten aan een zodanig kleine boom.
Bel met het gevelreinigingsbedrijf en vraag of ze hier ervaring mee hebben. Wellicht hebben ze eerder zo'n geval meegemaakt en kunnen ze advies geven.
En vraag dan ook direct waar je een klacht kunt indienen, doe dat per voorkeur per brief en maak voor jezelf een kopie.
Hoe het met de boom verder gaat hangt vooral ook af van hoe het gif in de boom terecht is gekomen. Als er het e.e.a. op de bladeren gedwarreld is heb je nog een redelijke kans dat alleen het blad is beschadigd.
Maar als dit bedrijf een grote hoeveelheid vervuild water de grond in heeft gespoeld dan zit het gif door de hele boom heen en kan het weleens fataal zijn.

Neem ook contact op met de Bomenstichting, zij kunnen je vast een goed advies geven, zie bron.