Waarom zijn mijn tomaatjes opengesprongen?

Er staan heel veel tomaten in mijn moestuin, maar enkele zijn helemaal opengebarsten. Ik weet niet hoe dat komt, maar wil het graag zien te voorkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
10.5K

Het beste antwoord

Als tomaten barsten is dat meestal omdat ze teveel water krijgen. De plant weet niet wat het moet met dat overtollige water en dan zendt ze het door naar de vrucht waardoor deze openbarst.

Er zijn drie soorten barsten bij tomaten: Stervormige barsten komen vaak voor bij rijpe tomaten. Deze barsten beginnen bovenaan rond het kroontje en lopen stervormig naar beneden. Dit gebeurt vaak als de tomaten na een droge periode plotseling veel water krijgen. Ook wisselend weer kan hiervan de oorzaak zijn omdat er dan ook ineens veel vocht in de tomaat kan komen.

Cirkelvormige barsten ontstaan als de tomaten in jong (groen) stadium iedere dag volop in de zon hangen. De vruchthuid wordt daardoor stug. Als de tomaat verder groeit rekt de vruchthuid niet meer goed mee en barst.

Zwelscheurtjes zijn hele fijne scheurtjes over de hele vrucht heen. De reden hiervan ligt ook weer bij te veel water. Deze scheurtjes komen in de tomaat doordat de vrucht iedere dag nat wordt door condens.

Om barsten te voorkomen moeten tomaten dus niet teveel water krijgen. Verder mogen ze niet te lang in de felle zon hangen. De bladeren van de vruchten kunnen de tomaten hiertegen beschermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik wat aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er waren twee antwoorden die erg goed waren, maar deze is voor mij de best.

Andere antwoorden (3)

Ze waren rijp, en toen groeiden ze verder, en barstte het velletje.
Je kunt het vergelijken met striae bij een huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ineens een lading water erbovenop toen de schil al hard was.

Geen zorgen, je kan ze nog wel eten. Om dit te voorkomen, pluk ze zodra ze (voor het grootste deel) rijp zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn cirkelvormige scheuren. Die ontstaan als de tomaten in jong (groen) stadium iedere dag volop in de zon hangen. De vruchthuid wordt dan vrij stug. Als de tomaat verder groeit rekt de vruchthuid niet meer goed mee waardoor de barsten ontstaan. Als de vrucht vrij veel in één keer gaat zwellen zal dit nog meer voorkomen. Bij een plotselinge weersovergang van zonnig en warm naar bewolkt en koeler weer zal de sapstroom nog een tijdje blijven doorgaan. De bladeren kunnen dan niet voldoende verdampen. Een deel van de sapstroom wordt in de vruchten geperst en de vrucht barst.

Je moet dus zorgen dat de vruchten wat beschermd zijn door de bladeren. Tegen de zon afschermen is een goede maatregel. Pas vanaf eind augustus kan je wat blad rond de trossen wegdoen omdat dan de zon minder sterk geworden is. De vruchttemperatuur wordt dan niet meer zo hoog.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hangen helemaal beschut tegen de velle zon, want alle bladeren zitten er nog aan. Dit jaar is de eerste keer dat ik dit probleem heb.