mijn pompoenen vertonen bruine plekken hoe komt dit ?

(het lijkt wel schimmel of beesten die ervan eten)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.7K

Het beste antwoord

Verkurkte beschadigingen, niets aan de hand, voel maar eens of het hard is. Je kunt bijv met een mes je naam in de pompoen kerven en een tijdje later zie je je naam verkurkt, net als deze "vlekken" op de pompoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het voelt inderdaad hard

Andere antwoorden (2)

Die bruine vlekken kunnen een gevolg zijn van het natte weer. Leg een doek onder de pompoenen of een laag stro. Dat kan helpen. Ook teveel bladgroei moet je wegsnoeien om rotten te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal is het meeldauw. Dan wordt het blad ook grijs/wit. Dit heeft geen gevolgen voor de vrucht.
Zoals met bijna alle groente is het belangrijk dat er lucht en licht bij kan. De wind er doorheen..

Daarom is plantafstand van belang. Bij pompoen wordt vaak 1 x 1 m aangehouden.

Aangetast en teveel blad haal je weg. Verder mogen de bladeren niet te lang nat zijn, 8 uur is lang. Vroeg op de dag water geven is handig, dan heeft het de dag om te drogen.

Ook zou je de plant na een aantal vruchten kunnen toppen, als ze bijv erg door elkaar groeien.

Succes!