heb een stuk grond waar ik een moestuin wil beginnen echter het water loopt niet goed weg en de grond erge vette klei hoe kan ik het beste bewerken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Het beste antwoord

1) met een grondboor om de 2 meter een gat boren en vullen met snoeihout, kleikorrels, grind. Je maakt ahw een raster. Doordat je de laag doorboort kan het grondwater weg, of juist omhoog komen. Dit heet verticaal draineren en zorgt dat de bodem niet inklinkt. Bij horizontaal draineren mbv drainagebuis, gebeurt dat wel. Ingeklonken bodem verzakt en heeft slechtere waterhuishouding.

2) 1 x 2 steken diep omspitten, volgende jaren alleen loswrikken met riek, of beter woelvork, grelinette. Bodemleven blijft zo op zijn plaats en toch lucht en licht in de bodem

3) veel humus doorheen werken bijv verteerde compost

4) vermiculiet er door heen werken. Dit natuurlijke mineraal reguleert vocht en geeft voedingsstof af, ideaal. zie oa
www.makkelijkemoestuin.nl en
http://www.houweling.nl/websites/houweling-tuinbouw/assortiment/vermiculiet/

5) planten planten die diep de bodem in gaan, zoals
lucerne. smeerwortel, paardenbloem, mierikswortel, boekweit (prachtig gezicht en enorme hommel etc trekker, nodig voor bevruchting. Ik heb mijn stukje destijds zo bewerkt, in 1 seizoen, jaren lang plezier van
zie http://www.transitiecultuur.nl/pdf/plantendatabasepermacultuur.pdf

6) zorg dat je stukje open blijft, zodat de zon de bodem droogt. Dit voorkomt naaktslakken. Beetje lage beschutting bijv vruchtstruiken, wel welkom.

je hoeft natuurlijk niet alles te doen, kies wat t beste bij jouw situatie past:-) succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kunt de grond ophogen met zwart zand. Dit zand meng je door de klei. Hierdoor houdt de grond het water minder lang vast en met je minder last van nattigheid. Doordat je de grond ook ophoogt heb je tevens een betere waterafloop.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Soms kan er een ondoordringbare leemlaag onder de grond zitten. Als die niet te diep is en niet te dik kan je er met een beetje geluk met een gewone handgrondboor doorheen.
Ik heb het in mijn eigen tuin ook bij de hand gehad. De grondboor ging er tot de handvatten in voor ik weer in het zand kwam. Daarna er wat grind in gooien en het water loopt weer netjes weg.
Soms moet je meerdere gaten boren; de leemlaag kan ongelijkmatig gevormd zijn en op de ene plaats dikker dan de andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de structuur van vette kleigrond kun je verbeteren door een grotere hoeveelheid kalk door de grond te mengen ,verder de grond diep losspitten voor de winter door de vorst verkruimeld de klei , ook dan weer bekalken en bemesten met strohoudende mest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste kleigrond is kalkrijk genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klak heeft in kleigrond ook structuurverbeterende eigenschappen ,en vooral erg verdichte grond heeft profijt van een bekalking eventueel zelfs met caso4 ,dat heeft niets te maken met kalkrijk genoeg zijn maaar alles met waterafvoer
Bij ons vorige huis hadden wij ook een tuin met veel vette klei die erg drassig was. We hebben de grond goed omgespit (zwaar werk!) en er daarna, op zo'n 30-40 cm diepte, mosselschelpen doorheengemengd als drainage. Werkte prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak verhoogde plant bedden ( verdiepte paden)
Dan is je waterprobleem opgelost.
Haal bij je gemeentelijke milieustraat de gratis compost, breng een flinke dikke laag aan en meng dit met de kleigrond
e.v.t. extra zand toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe groot het stuk grond is. Maar ik zou proberen om een greppel langs de tuin te graven waar het overtollige water kan wegvloeien. Met de vrijgekomen grond zou je verhoogde perken kunnen maken en deze perken moet je goed omspitten en er veel stalmest met extra stro in verwerken. Na verloop van tijd zal ge grond droger worden en kan er goed op getuinierd worden. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast alle goede tips die er al geschreven zijn, wil ik deze nog toevoegen. Tegen de herfst kan je bij veel tuincentra, bouwmarkten of andere winkels die tuingoed verkopen grote zakken of balen turf kopen. De balen turf zijn meestal geperst in ( droge ) blokken, deze verdienen de voorkeur, de turf in zakken zijn meestal vochtig en onvoordeliger. Wanneer de grond omgespit is strooi je er een laag turf van ongeveer 5 cm over en laat dit zo liggen. In het voorjaar hark je dit gelijkmatig door de grond heen. Dit kan je nog 2 jaar op dezelfde wijze herhalen en dan heb je een heerlijke grond. De grond wordt iets zuurder van de turf en het is daarom verstandig om ook een beetje kalk te strooien.