Kan er ook phytopthera in komkommers zitten, immers ook een nachtschade? Ik ken hett van aardappel en tomaat.

Zag helaas dezelfde verschijnselen bij een komkommerplant, die me gisteren wel 5 grote komkommers opleverde, buiten. Een kadootje. Heb de zieke bladeren weggehaald en afgevoerd en de plant meer ruimte gegeven door pompoenplanten die erdoorheen groeide te snoeien of weg te leiden.
Ik had nog nooit van deze ziekte bij komkommers gehoord, kan het toch zo zijn? Nog andere tips, zonder gif? Ik zal er wat heermoes bij leggen, dat zou nachtschades helpen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

De schimmelziekte bij slangkomkommers is niet dezelfde ziekte als de phytoftera bij aardappelen en tomaten. Hoe de ziekte er in komt weet ik niet maar als de ziekte optreedt moet je de komkommerplant voor de aantasting afsnijden en er ontwikkelen zich op het overgebleven stuk weer nieuwe scheuten. Deze kun je weer gebruiken als verdere plant en ook hier zijn nog vele komkommers van te oogsten. Probeer echter niet alles uit de komkommerplant te halen en haal bijv. om de drie planten een komkommer weg en ook de zijscheuten die zich willem vormen. Dit komt de plant ten goede en je zult meer komkommers oogsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het andere antwoord is ook uitstekend. hier kan ik het echter het meest mee:-)

Andere antwoorden (1)

Alle nachtschades kunnen deze schimmelziekte krijgen.
Vooral bij vochtig ,donker weer met veel regen.
De planten ruimte geven zodat het door kan tochten help vaak wel wat, bij mesten met een vloeibare organische mest, kan ook helpen en een aftreksel maken van de heremoes, die er over heen sproeien.
Mogelijk ben je al te laat en gaan er planten dood.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja, altijd zo snel mogelijk plukbare komkommers er af halen, liever te klein dan te groot.
Als je er de groten aan laat zitten, vind de plant het wel welletjes en stopt dan met groeien.
Hierna komt er vaak meeldauw in de plant of een andere schimmelziekte.
Pluk je op tijd, dan blijft er de groei in en zijn de planten ook sterker.