Wie kent deze plant? Vol knoppen en bollen met stekels zitten vol met zaadjes. De bladen zijn anders dan van de gewone trompetbloem

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.5K

Antwoorden (5)

het lijkt wel een courgette plant.

Toegevoegd na 3 uur:
bij nader inzien en opmerkingen van collega goeievragers is het toch geen courgette... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Maar die heeft gele bloemen, geen witte...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze bloemen zijn toch ook geel? kan ook dat ik kleurendoof ben hoor
Amadea
12 jaar geleden
De courgettebloemen zijn echt fel geel, deze kleur is meer roomwit.
Pas op, het is de zeer giftige doornappel! Datura stramonium, uit de nachtschadefamilie. De eenjarige plant wordt een meter hoog. De stengel vertakt zich meermalen in tweeën en draagt in de zomermaanden grote, eironde, grof getande bladeren en witte trompetbloemen, die elk op het splitsingspunt van twee stengels zitten. Als de stengels verdord zijn zie je alleen eironde doosvruchten. Rijp springen die met vier kleppen open, en ze blijken dan dofzwarte zaden te bevatten.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk en compleet
ik heb ze wel eens meegenomen uit Zuid-Frankrijk, en een paar jaar iedere keer opnieuw uitgezaaid.
Datura of trompetplant. Uit de buurt van kinderen houden.
Is zeer giftig. Als je er aan gezeten hebt dan direct handen wassen. Uitkijken met deze plant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de gewone trompetbloem die je bedoelt heet Brugmansia.
dit is een Datura.
ze lijken erg op elkaar, maar de stengels van de Datura verhouten heel snel, die van de Brugmansia, die als kuipplant aangeboden wordt, pas na een jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een datura ofwel Guzmannia weliswaar giftig maar erg mooi en hij ruikt heel lekker naar vanille en met ruiken krijg je geen gif binnen.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Een Guzmania is een bromelia, een héél andere plant.