Bij ons stonden 7 plm. 35 jaar oude esdoorns rond een grasveldje waarvan er 3 het afgelopen jaar zijn omgewaaid. Wat moet er met de anderen gebeuren?

De bomen zijn bij harde wind omgewaaid en de overgebleven bomen kunnen bij omvallen schade veroorzaken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

In het Burgerlijk Wetboek is opgenomen dat de eigenaar van een boom verantwoordelijk is voor het onderhoud hiervan. Dit wordt ook wel ‘zorgplicht’ genoemd. De eigenaar is verplicht regelmatig te controleren of de boom zich in een goede staat bevindt en moet maatregelen te nemen als dat niet het geval is. Laat de eigenaar dit na, dan is hij aansprakelijk bij schade die ontstaat door bijvoorbeeld vallende takken of het omvallen van de boom.

Ik weet niet waar je woont maar de zorgplicht voor bomen geldt voor alle gemeentes.

Toegevoegd na 32 seconden:
Dus wat Rieneke al zei, melden bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik zou daarover contact opnemen met de gemeente, en ze in kennis stellen van deze potentieel gevaarlijke situatie.
vervolgens is het aan de gemeente om actie te ondernemen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Dat hangt er vanaf waardoor de 3 omgewaaide bomen om gegaan zijn (behalve door de wind :P) schimmels(rot), te zware takken of te natte bodem. Dus dat moet in ieder geval gecontroleerd worden. Net zoals de nog staande bomen ook gecontroleerd worden. Zodat beslist kan worden wat er verder mee gedaan moet worden (kappen, snoeien of extra vaak controleren. Maar als het goed is is de eigenaar op de hoogt van de staat van de bomen ivm de de voor mij genoemde zorgplicht.

Toegevoegd na 38 seconden:
- een keer de in de laatste zin natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
35 Jaar voor een esdoorn is zeker niet oud, maar er kunnen omstandigheden veranderen waardoor de bomen toch omwaaien, dit jaar was de eerste herfststorm erg vroeg, er zat nog blad aan de bomen en ze vangen dan veel meer wind dan zonder blad.
Had het iets harder gewaaid, dan hadden er erg veel bomen omgewaaid, of takken en kruinen er uit.
Dan had niemand er iets aan kunnen doen.
dat is overmacht, er kunnen dus bijzondere omstandigheden zijn, waardoor gezonde bomen toch omwaaien.
Dat heeft dan niets met achterstallig onderhoud te maken.
maar waren de omgevallen bomen ziek, dan kunnen de resterende bomen ook ziek zijn, mochten die nu wel omwaaien, dan is er wel spraken van achterstallig onderhoud, de gemeente had kunnen weten/ vermoeden, dat de andere ook ziek zouden kunnen zijn.
Het is dus erg belangrijk te weten waarom die andere bomen waren omgewaaid.
Contact met de gemeente geeft misschien helderheid.