Gaillardia Sunburst snoeien?

In heb in een potje een mooie Gaillardia Sunburst (zie foto), nu zie je dat bij sommigen de bloei eraf is, wat resteert is een mooie rode zaadbol. Kun je die het beste laten staan of afknippen en zo ja waar precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

Gaillardia wordt - afhankelijk van de variëteit - tussen de veertig en zeventig centimeter hoog. Eind augustus moeten de planten bij de grond af worden teruggeknipt. Ze lopen dan vóór de winter opnieuw uit. Dek ze in de winter af met dennentakken om ze te beschermen tegen strenge vorst. Gaillardia is volkomen winterhard. Tijdens de bloeiperiode (juni - augustus) is het raadzaam zoveel mogelijk bloemen voor op vaas te snijden.
Gaillardia x grandiflora 'Kobold' heeft een licht humeuze grond nodig
Dit voorkomt dat de plant zich dood bloeit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier vindt je nog meer informatie:

http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/gaillardia.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus nu nog niet? Zie foto's (vandaag gemaakt!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, eind augustus moeten de planten bij de grond af worden teruggeknipt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt en hopelijk heb ik er straks nog veel plezier van. Ook bedankt voor je link :)

Andere antwoorden (2)

Bij dit soort planten is het erg belangrijk dat je telkens de oude bloemen met steeltje en al wegknipt.
Doe je dat niet, dan geeft de plant veel zaadbollen en stopt met bloeien.
Immers de taak van de plant is bloeien en zaad geven.
Misschien als je alle oude bloemen er af knipt komen er nog nieuwe aan, maar ik geef je niet zo veel kans.
Koop iets nieuws, dan gaat het nog de rest van de zomer mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaan we gelijk doen aan u kan ik alles vragen, wat betreft de tuin ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij staat zo te zien in een potje,dan wordt het al helemaal moeilijk.
zoveel mogelijk de bloemen afsnijden voor de vaas
hem in winterrust zetten met een beschermende laag in het voorjaar scheuren of wortel stekken.