Kan ik uitgebloeide tulpenbollen laten zitten of moet ik ze juist uit de grond halen, als ik er volgend jaar weer plezier van wil hebben?

Bollen die ik in het najaar heb geplant zijn uitgekomen, hebben prachtig gebloeid en zijn nu 'op'. Toen ik de bakken echter leeg maakte voor andere bloemen, leken de bollen alweer nieuwe bolletjes te vormen die aan het groeien zijn. Komen ze dan nogmaals uit en moet ik ze laten zitten? Of komen ze dan volgend jaar weer uit? Of moet ik ze er nu juist uithalen, ze drogen en dan volgens najaar weer planten? Of zie ik het verkeerd en gaan ze nu gewoon dood? Wie meer weet van bloembollen, ik hoor het graag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
47.5K

Het beste antwoord

Tulpen kunnen niet in een warm klimaat worden gekweekt, omdat ze een koude nacht en een koude winter nodig hebben om te kunnen groeien.

Tulpenbollen worden gewoonlijk in oktober en november geplant. De bloeiperiode loopt van april tot in juni. Behalve de gecultiveerde tulp kent men ook de 'botanische tulp', die vooral geschikt is voor in de tuin, omdat de bollen in de grond kunnen blijven zitten en het jaar daarop weer uitkomen.

Het kweken van nieuwe bollen gebeurt door in het najaar (oktober en november) tulpenbollen te planten. De knoppen tussen de bolrokken van deze bollen groeien uit tot nieuwe bollen waarbij de oude bol gebruikt wordt als voedsel. De knop die naast het groeipunt zit, de zogenaamde 'A' knop, groeit uit tot een grote bol die te verkopen is voor bloemproductie, of direct aan de consument. De geplante bol bevat naast de 'A' knop, tussen zijn bolrokken nog meer kleine groeiknoppen, de zogenaamde b, c, d en e knoppen, die uitgroeien tot kleine bolletjes (klisters). Deze klisters zitten aan de grote bol vast, en worden in de zomer tijdens het pellen (de wortels en oude huid van de bol verwijderen) van de grote bol afgehaald. In het volgende najaar worden zij weer geplant op het land, om uit te groeien tot een grote bol. Op deze manier houdt men een partij tulpen in stand: de grote bollen worden gebruikt voor bloemproductie of direct verkocht aan de consument en de kleine bollen worden geplant in het najaar. Ruim 75% van de gekweekte tulpenbollen is bestemd voor bloemproductie in binnen of buitenland. De rest wordt als bloembol verkocht aan de consument of belandt in parken en openbare tuinen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neymar2021
een jaar geleden
in turkije bloeien ze helemaar niet in de winter omdat er in de bergen genoeg sneeuw ligt en dan verkleuren ze i.p.v dat ze gaan bloeien.

Andere antwoorden (4)

Je kunt ze laten zitten, maar volgend jaar zullen ze minder mooi bloeien.

Het beste is om ze er uit te halen en te laten drogen op een koele donkere plek. In het najaar kun je ze weer poten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik laat de bollen altijd zitten en het jaar daarop bloeien ze weer prachtig en vermeerdig vuldigen zich ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De botanische tulpen kan je beter laten zitten.
Gewone tulpen, kan je er uit halen als het blad geel begint te worden, laat ze ergens onder de struiken verder af sterven om later de grootste bollen er uit te zoeken en in kranten bewaren.
Bewaar alleen de bollen die er lekker rond uitzien, de wat plattere bollen bloeien niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet zo'n expert op tuin-gebied en er ook niet altijd mee bezig maar ik heb nogal wat bloembollen van allerlei aard laten zitten en ik vind het gewoon mooi om die bladeren te zien aangroeien,toch een beetje een voorbode van de lente. Natuurlijk is het mooier om een tuin vol bloemen te hebben maar hier geniet ik ook wel van!
een jaar geleden