Hoe krijg je een vloeiende tuinborder?

We zijn gisteren een aantal tuinen wezen kijken en het valt me altijd op hoe mooi vloeiend en aansluitend sommige mensen hun planten kunnen plaatsen.

Ik ben een fervent tuinierster maar het lukt mij maar niet om mijn planten zo mooi op elkaar aan te laten sluiten en het hoogteverschil te creeëren, bijvoorbeeld van hoog achteraan naar laag vooraan. Ik heb altijd wel ergens een gat zitten (waar niks wil groeien?), of heb ik ergens een groep planten boven op elkaar staan zodat ze elkaar haast verdringen, worden bewust achteraan geplaatste planten niet half zo groot als ze zouden moeten worden, of die vooraan juist veel groter, etc. Waardoor ik dus elk jaar haast constant aan het verplanten ben.

Ik probeer zoveel mogelijk de plantaanwijzingen te volgen en heb al heel veel voorbeeldborders uitgeprobeerd uit mijn boeken en vele tijdschriften, maar het wordt nooit wat ik voor ogen had en wat ik bijv. gisteren heb gezien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kwestie van blijven oefenen denk ik ;-) ik ben vijftien jaar bezig geweest met klooien voor mijn border mooi werd! Alles wat dit jaar niet bevalt achteraan in de border, even opschrijven dat je dat volgende keer achteraan zet! en net zo met de andere planten. Planning scheelt heeeeel veel. dussss blijven plannnen! hou vol! zet m op! keep going! yr doing fine!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*dat je dat volgende keer VOORaan zet.... foutje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, de meeste mensen die hun tuin openstellen en waar jouw mond van openvalt, zijn al jaren bezig, kennen hun eigen grond en lichtval, en hebben ieder jaar geleerd van hun fouten

Het beste antwoord

De grondsoort van je tuin bepaalt welke planten er in je tuin optimaal zullen groeien.
Vooral de zuurgraad en de hoeveelheid kalk in de grond is erg belangrijk.
En natuurlijk de hoeveelheid voedingstoffen die in de grond zitten.
Pas als je dat weet, kan je met de planten gaan werken.
En hierna komt het belangrijkste van allemaal, de kennis van de planten.
Hoe hoog wordt een plant, hoe hard kan hij groeien, wanneer zal hij bloeien, kleur van het blad en de structuur hiervan, hoe breed wordt de plant, volle zon, half zon, beetje schaduw, half schaduw, helemaal schaduw, hoe is de combinatie met andere planten, is de plant droogte gevoelig, of kan hij nat staan,heeft de plant steun nodig, gauw last van meeldauw of luizen, kan hij goed tegen de wind, is de plant voldoende winterhard, gaat hij meerdere jaren mee, of slechts een of twee jaar?

En als je dat allemaal denkt te weten, dan heeft de grond in je tuin ook nog de invloed, dat een plant anders groeit dan je verwachtte.
Dan is er ook nog je eigen smaak en je eigen combinatie's van kleuren.
he, heerlijk he zo'n tuin, zo blijf je plannen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

door een hoveniersbedrijf in te schakelen en advies in te winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die min is niet van mij, maar ik wil toch zeggen dat ik het niet met je eens ben.
de mooiste tuinen zijn tuinen die met liefde zijn aangelegd ipv met geld
Deels door de juiste planten op de juiste plek te hebben. Dat kan je deels uit boeken, end eels uit ervaring bepalen. Daarnaast zal je moeten accepteren dat planten een eigen mening hebben als het gaat om waar ze willen groeien. Dit moet je accepteren, en de planten lekker wild door elkaar laten groeien.

Wat ik veel zie is het krampachtig vast houden aan plantschema's en wildgroei wordt hard de kop ingedrukt. Als je de planten gewoon laat groeien, vergroeit alles vanzelf met elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk of er in de buurt een workshop gegeven wordt over tuinieren.
Zo kun je wat leren hoe je iets moet samen stellen.
Ook zijn er vast wel boeken waarin meer staat over het aanleggen van een tuin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke tuinen ben je geweest?
ik vorig weekend verborgen tuinen in Rotterdam, dit weekend tuinenroute in de Beverwaard.

En van rondkijken en vragen stellen aan de eigenaars leer je het meest.

Bij de één is het zeeuws knoopje een meter hoog en een enorme pol, bij de ander in dezelfde straat staat er 1 zielig takje. soms zie ik hem 40 cm hoog, soms dus 1 meter.
het enige wat ik dan kan doen, is kijken hoe hij het bij mij doet, en dan eventueel verder naar voren of naar achteren zetten. Of bijmesten, of die woekeraar ernaast weghalen.

En na een aantal jaren stel je zelf je tuin open, en komen mensen bij jouw schitterende borders kijken....