mag je planten water geven als de zon schijnt

verbranden planten als je ze water geeft en verbrand gras als je dit sproeit in de zon

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
43.7K

Het beste antwoord

nee dit gebeurt in geen geval tenzij het water meer dan 2 gram per liter zout bevat,of de planten door droogtestress al slaphangen.
Als je ze in de zon water geeft koelt het water de plant af,de huidmondjes sluiten zich en de plant neemt water op via de wortels,doordat het water verdampt blijft de bladtemperatuur onder de veilige grens totdat het water is verdampt waarna de huidmondjes weer openen en de normale koeling van de plant weeer begint door het verdampen van water via de huidmondjes. Bij het sproeien met zouthoudend water (ec waarde boven de 1,8 ms/cm) kan het zijn dat doordat het wqater verdampt het zoutgehalte zo toeneemt dat er een omgekeerde osmotische reactie plaatsvind en er vocht uit de plant getrokken word waardoor er verbranding optreed.
Een plant kan alleen dan door zonlicht verbranden waneeer de plant meer water wil verdampen om het blad te koelen dan de wortels kunnen leveren,daardoor kun je gerust in de zon sproeien,want op dat moment hoeft er geen water naar de bladeren getransporteerd te worden voor koeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja,je moet sproeien voor de zon op komt of na zonsondergang.Je mag wel water op de aarde geven van de planten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het een fabeltje is, en dat je gewoon kan sproeien zonder dat je planten verbranden.
gisteren zijn hier flinke buien gevallen, en een moment later scheen de zon volop op de natte planten.
geen verbranding gezien.
iets anders is dat het milieu -technisch gezien beter is niet in de zon te sproeien, omdat er dan onnodig veel water verdampt.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Het mag best, maar het is niet het beste moment!
+1
Een van de vele fabelties die je al jaren lang hoort, is geen water geven als de zon schijnt.
Maar als je er goed over na denkt en er komt midden op een warme dag een onweersbui met regen en daarna schijnt de zon weer, dan verbrandt er toch ook niets!
Wel is het zo als je met warm zonnig weer je planten water wil geven kan je ze beter niet nat sproeien.
Gebruik dan gewoon de slang en houdt deze op de grond tussen de planten, zet het dan gewoon een beetje onder water, maar houdt de planten droog.
Als je zo water geeft weet je zeker dat de planten ook echt voldoende water krijgen en zal de nog droge plant(bladeren /bloemen) heel snel water op nemen.
Wil je gras gaan sproeien overdag met zon, dan gaat er veel water verloren door verdamping.
Maar het gaat wel en ook nu is er zeker geen verbranding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja de blaadjes verbranden en bloemetjes met de felle zon,na het water geven.