Wat is blauwalg?

Ik ga woensdag naar de Blauwestad met mijn klas maar heb gehoord dat daar Blauwalg en Larven in zijn? Ik word er erg zenuwachtig van want wat is blauwalg eigenlijk en larven? Bah. weten jullie of het waar is en wat het is??

xx

Toegevoegd na 8 minuten:
Klopt het ook dat larven onder je huid kruipen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Antwoorden (5)

Blauwalgen zijn bacteriën, larven zijn beestjes die net uit het ei zijn. Als er blauwalg in het water zit mag je niet zwemmen want daar kan je ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blauwalg zit in het water en komt vaak in de zomer voor.
Blauwalg ontstaat rond de 20 graden.
Het is niet schadelijk als je het aan raakt maar wel als je het inslikt.
Dit had ik nog effe op internet opgezocht (de klachten als je het inslikt.): De klachten variëren van hoofdpijn, ernstige zwelling van de oogleden, irritatie van slijmvliezen, huidirritatie, misselijkheid, diarree tot koorts. De vergiften kunnen ook tot lange termijnschade aan het zenuwstelsel leiden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh, en larven zijn eigenlijk alle beestjes die uit een ei zijn gekomen en dat er anders uitziet en leeft dan zijn/haar volwassen soort.
Makkelijk voorbeeldje is de rups. Dat is een larve want het leeft anders dan een vlinder.

Toegevoegd na 14 minuten:
Nee, larve kruipen niet onder je huid, het zijn gewoon onschuldige beestjes. En je komt ze eigenlijk wel elk jaar tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blauwalgen zijn geen algen of wieren maar bacteriën die door middel van fotosynthese (bladgroen) kunnen leven.
Deze cyanobacteriën behoren tot de oudste organismen op aarde; er wordt geschat op 3,5 miljard jaar.
Eigenlijk zijn het geen planten en geen bacteriën, maar iets er tussen in.
Helaas produceren sommige soorten giftige stoffen waar mens en dier, ziek van kunnen worden, honden kunnen er zelfs aan dood gaan, pas nog gebeurt!!
Van vrijwel alle insecten die kunnen vliegen, zijn er eerst larven, sommige leven op land en sommige in het water.
In het water zijn het vooral de larven van eendagsvliegen, waterkevers, libellen en waterjuffers.
Maar die zijn voor jou veel banger dan jij voor hun, dus heb je daar geen last van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze larven kruipen niet onder je huid, dat kan je wel gebeuren in de tropen, waar sommige vliegen eitjes op je huid kunnen leggen waaruit larven ontstaan die onder je huid kruipen.( heeeeeeeel eng!)
Maar Blauwestad ligt niet in de tropen, dus geen enkele zorg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal Ed, +
Uitgebreid over gehad met biologie, dat de naam ook nogal verwarrend is.
Wat ik me afvraag is waarom die cyanobacterien in tabletvorm te koop zijn. (Spirulina)
Zelf ook wel eens geslikt, voorgeschreven door een natuurgeneeskundige.
Wikipedia zegt er tegenstrijdige dingen over. Enerzijds dat fycocyanine (de stof die de blauw-groene kleur veroorzaakt) bij dierproeven ontstekingsremmend werkt, anderzijds dat wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat er blauwalggiffen zijn aangetoond in tabletten. En dat je daarom terughoudend in het gebruik moet zijn. Ik weet het niet zo precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lotte , ja spirulina is jaren lang een wondermiddel genoemd, zowel voor dieren( koikarpers) als mensen.
Ik wist niet dat het van de cyanobacterien was, dat ieder middel ook zijn nadelen kent is bekend, veel natuurlijke medicijnen, zijn tevens giftig.
De opvolger van spirulina is Chlorella, dat beter en krachtiger zou werken.
Ook dit is een algenconcentraat van de Chlorella pyrenoïdosa.
Heb hier goede ervaringen mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chlorella ken ik ook wel ja.
Is altijd lastig met dit soort dingen, als je tegenstrijdige berichten vind.
Zelf ben ik altijd erg van de homeopathische/natuurlijke middeltjes, dat zeker, maar als je dit soort dingen leest denk je natuurlijk wel van hmmm...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Lotte, kreeg laatst ook een opmerking van het gebruik van tea tree oil, dat ik geweldig spul vind en wel terecht hoor, maar bij de meeste mensen werkt het gewoon goed, als ik de bijsluiters wel eens lees van de reguliere geneesmiddelen lees ik ook een hoop ellende die je er van krijgen.
Zelfs van gewone pijnstillers en bepaalde antibiotica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zeker waar, Ed. Ik denk dat de meeste mensen de bijsluiters niet eens lezen. Nou, de enkele keer dat ik iets gebruik, lees ik altijd eerst aandachtig de bijsluiter door.
En laatst gewoon een middeltje van het kruidvat gebruikt, in de bijsluiter stond bij 'bijwerkingen' dat je lichte buikkrampen kon krijgen.
Nou, ik kreeg zulke buikkrampen, ik dacht dit kan nooit goed voor me zijn, waarom verkopen ze dit uberhaupt?
Dus nee, over de reguliere middeltjes ben ik in het algemeen zeker niet te spreken.
blauwalg is een soort van bacterie. In het water dus. Je kan hier ziek van worden. Maar dat gebeurt niet altijd. Je hebt ook groenalg daar wordt je niet ziek van.

en larven zijn gewoon kleine uit een ei gekomen beestjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nog meer uitleg wilt hebben over de blauwalgen, dan kun je ook even op de volgende website kijken.