hoe krijg ik mijn geraniums weer in bloei?

vanwege de balkonrenovatie hebben mijn geraniums 3 weken binnen moeten vertoeven. hier hebben ze gewoon water en de wekelijkse voeding gehad.

nu hangen ze inmiddels weer een week of 4 buiten. heel mooi compact, niet doorgeschoten dus, maar.....
er zit maar een enkel klein bloemknopje in van een mini formaat!

elk jaar is het een zee van bloemen over de hele lengte van het balkon. hoe krijg ik ze zover dat ze weer gaan bloeien in alle pracht?

het zijn oostenrijkse hangers, stonden vanaf het begin in goede nieuwe aarde (eerste weken geen voeding dus) krijgen voldoende water, er zit een drain in de bakken dus overtollig water loopt eruit, elke week speciale voeding en tóch hebben ze nog steeds een dipje!! wat nu?
:O(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
13.2K

Het beste antwoord

Even niet veel doen, zo droog mogelijk houden, niet bemesten, zo veel mogelijk in de zon( als ie er is)
het zal een week of twee duren voordat er weer bloemknoppen gevormd gaan worden, dan weer wat bij mesten.
Geraniums doen het het beste als ze bijna verdrogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel Ed. gisteren hebben ze ruimschoots water gehad dus zal de voeding er wel voor een groot deel uit zijn gespoeld (via de gaten onderin de bak) de voeding is in de groei zelf gaan zitten (heb nog nooit zulke mooie volle planten gehad) maar zet ze nu op rantsoen!!! per direct :)
volgende week een week vakantie dus zal het doorgeven aan de oppas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thank nogmaals. vooral het bijna verdrogen staat me wel aan.
hier overleven alleen de echte 'die hards' maar juist voor de geraniums ben ik lief (het is elk jaar mijn trots) hoop dat het werkt, want iets anders redt het niet op een hoekwoning 3 hoog (door de wind dus, niet door mijn 'groene vingers) :)

Andere antwoorden (3)

Ze hebben vooral lekker veel warmte en zon nodig. Af en toe de kluit wat droog laten gaan is helemaal niet erg. Vooral de koude vochtige dagen van vorige week en de week ervoor zijn niet goed geweest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het zijn dat je teveel mest hebt gegeven? In dat geval steken ze nl al hun energie in mooi compact blad, en niet in bloemen, dus misschien wat minder verwennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blijkbaar wel ja, heb nog nooit zulke mooie volle planten gehad. maar ze gaan op rantsoen nu !!! laat ze nu eerst de voeding maar verdienen met wat mooie bloemetjes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo is 't maar net, beloning naar prestatie;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja toch? werken voor de kost zullen ze!!!!
dat moet ik ook want anders komt er geen pokon op de plank hoor :OP
je moet de geraniums in een andere pot zetten en nieuwe potgrond zetten en speciale korrels kopen voor kuipplanten die er bij doen in de grond en die kun je bijd boerenbond kopen. en dan water geven en dan ga die het van zelf weer doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de potgrond zit er pas in. elk jaar doen ze het een jaar met in weer nieuwe grond, maar deze zijn wat eigenwijzer. ik weet waar je die korrels kan kopen :) maar er zit al een drain in (gaten in de bak) tegen teveel aan water. en om nu 25 geraniums (5 lange bakken) die ik storm vast aan mijn balkonnetje in de haken heb gemonteerd weer los te gaan maken......
mwoah.... dat zie ik niet zo zitten eigenlijk :))