Wat is dit voor plant?

Deze plant groeit sinds kort spontaan in onze tuin. Wat is het? Een soort onkruid? Voor de duidelijkheid: Die paarse bloempjes horen er niet bij. Die zijn van een andere plant.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt op een kleine varen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die bloemetjes is Campanula persicifolia (andere benaming is klokjesbloen)

Het beste antwoord

Het is een vlinderbloemige.
In de soorten van vlinderbloemige zijn heel veel soorten, die erg moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn
Alleen als je met een bloem er van komt, kan ik zeggen welke soort dit is.
Mogelijk een soort wikke.
Kijk of je een bloem kan ontdekken, vaak lila, blauw of paars.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
De bloem hoort duidelijk niet bij het blad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ed heeft wel een punt. Wikkesoorten hebben bijna altijd bloemen in paarstinten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee de bloem hoort er niet bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ed, het is Wikke, maar inderdaad alleen als je het bijbehorende bloemetje ziet weet je welke soort wikke het is. Ik dacht aan voederwikke (smalle wikke). Waar voederwikke woekert, krijgt zelfs onkruid geen kans meer. Dat kan een voordeel zijn.
In dit geval heeft de Campanula zich nog gehandhaafd. http://www.waterwereld.nu/voederwikke.php
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier groeit bont kroonkruid, heet bijna precies de zelfde bladeren en zo zijn er meer, ook de grondsoort en hoe voedzaam de groen is, heeft invloed op het blad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zitten (nog) geen bloemen aan. De kans is nu we aan het eind van de zomer zitten ook niet meer zo groot dat er nog bloemen aan komen? Dus voor nu zullen we het nog even met de "diagnose" wikke moeten doen. Er zijn waarschijnlijk geen bloemloze wikkesoorten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee er bestaan geen bloemloze Wikke, dan zouden er ook geen zaden van zijn, dus ook geen zaailingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nog een + te goed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit was het best mogelijke antwoord. Het is in elk geval een Wikkesoort. Welke dat moet nog blijken. Mochten er bloemen aan komen en ik weet nog niet welke soort het is, dan stel ik de vraag nogmaals. Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Andere antwoorden (1)

Dat lijkt me een vogelrijke, ook met paarse bloemetjes

Toegevoegd na 30 minuten:
De vogelwikke. Mijn iPad maakte er iets anders van..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Quote: ''Die paarse bloempjes horen er niet bij. Die zijn van een andere plant.''
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, maar de vogelrijke heeft óók paarse bloemetjes, alleen andere....
Rieneke1
9 jaar geleden
OOK met paarse bloemetjes Destroyer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vogelwikke dus, mijn iPad heeft last van ongewenst eigen initiatief...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij heb je gelijk! Alleen jammer dat je iPad het verhaspelt.
Amadea
9 jaar geleden
Inmiddels heb ik enige ervaring met een iPad opgedaan en weet zeker dat het veranderen van woorden die je typt niet vanzelf gaat, maar toch echt door jouw vinger aangewezen worden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor Amadea, dat is niet waar. Waarschijnlijk heb jij de autocorrectie uit staan. Ik niet, en hij veranderde vogelwikke in vogelrijke, en Amadea in Amadee.