Hoe komt het dat wij een kale plek in ons gazon hebben?

Vorig jaar hebben wij onze tuin volledig opnieuw aangelegd. Eerder zat er een kleine cirkel in waar geen gras groeide. Door de grasmat te verhogen hoopten we dat de cirkel weg zou gaan. Nu is deze cirkel terug, maar in een ander gedeelte van ons gazon. Extra zand erop, extra graszaad, het blijft een kale plek. Om de cirkel heen groeit het gras juist extra hard.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4K
Kimath
12 jaar geleden
Kaaten die er op plassen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat zijn kaaten??
misschien zijn het hoonden
Kimath
12 jaar geleden
sorry, stomme iPod Touch, ik typte verkeerd. Ik bedoeld uiteraard katten.

Het beste antwoord

Ja dit is een vrij zeldzaam verschijnsel.
Het is een zwam die in de grond groeit.
De meeste zwammen zijn een soort vaste planten, waarvan de binnenkant uiteindelijk afsterft en de buitenkant aangroeit.
Zo ontstaat er een cirkel.
De buitenkant van de cirkel leeft dus, deze levende schimmel, leeft van organische stoffen in de grond, sommige ook van graswortels, bij dit proces komen er ook voedingsstoffen vrij, waardoor bij de buitenkant van de cirkel, het gras groener is en harder groeit.
Doordat er een dode plek in de binnenkant van de cirkel zit, is dit mogelijk een parasiterende schimmel.

Mogelijkheid 2
Het gras is verbrand, door kunstmest, of urine van honden, katten en of andere dieren.
( Mogelijk gemorste brandstof van de maaier.)
Hierdoor verbrandt het middengedeelte van de plek( dood gras) en aan de buitenkant is de concentratie veel minder sterk, dus daar groeit het gras juist extra hard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

misschien is deze plek in de grond chemisch verontreinigt?? dan kan het zijn dat, als je nieuwe zaadjes in de grond doet, deze alsnog niet willen groeien.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons bleek het dus kattenurine te zijn..
Ik probeer het momenteel op te lossen door het hele stuk uit te steken, graszaad te strooien en te beschermen met een raster met kippengaas erop te zetten.
In dat geval hoop ik dat ze er niet steeds weer op gaan zitten...

Maar aangezien het waarschijnlijk steeds buurkatten zijn die 'snachts in de tuin komen (en wanneer ik er dus geen toezicht op heb) blijft het maar een gok of dat lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mischien moet je de grond onder je gazon helemaal uitgraven veel werk maar werkt wel
menv