Hoe krijg ik weer vogels in de tuin?

Zoals al vermeld in mijn vorige vraag gaan mijn buren hun tuin verbouwen en heeft dat helaas ook grote gevolgen voor mijn tuin. Nu staat er bij de buren vlak bij de schutting een prachtige boom waar altijd veel vogels inzitten. In de winter hang ik daar ook altijd de vetbollen op enzo. In de tuin van de buren staat ook een mooie treurwilg die er ook aan moet geleoven. Ook die trok heel veel vogels. Nu ben ik bang dat door deze verandering ik bijna geen vogels meer in mijn tuin zal hebben en ik geniet daar juist zo van. Ik heb een tuingerichte woonkamer en zit geregeld naar buiten te staren naar al die vrolijke verenbolletjes. Wie heeft er tips hoe ik mijn tuin moet inrichten of wat voor truukjes dan ook om nog altijd van de vogels te kunnen genieten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al een hoop goede antwoorden gegeven, kiezen voor beplanting die vogels beschutting geven en voor heesters die bessen leveren is m.i. dé strategie om vogels je tuin in te krijgen. Hier twee tips op dat gebied:
-vuurdoorn of meidoorn: bessen én beschutting, alle vogels hier zijn grote fans.
-het favoriete hapje van alle vogels in mijn wijk zijn de krentenboompjes die hier in veelvoud staan, de bessen ervan zijn niet te weerstaan. Als de bessen rijp zijn dan is het hier qua vogels drukker dan de Kalverstraat op een zaterdagmiddag.

Het beste antwoord

Allereerst moet je ervoor zorgen dat vogels zich in jouw tuin veilig voelen. Zorg voor voldoende (doorn)struiken of een haag waarin vogels kunnen schuilen. En wintergroene struiken zoals coniferen waarin vogels als het ware in kunnen verdwijnen. Denk ook aan de kat van de buren. Hang voedsel voor vogels niet te laag op.

Nog een aantal specifieke tips om je tuin aantrekkelijker te maken voor vogels:

- Maak de tuin niet te strak en te netjes en zorg voor gevarieerde planten.
- Laat een groot deel van afgestorven planten in de winter staan. Vaak bevatten ze zaden en tussen al het afgestorven blad bevinden zich insecten voor vogels.
- Bemest het gazon met gedroogde koemest; dat is beter voor wormen en andere bodemdieren die door de vogels gegeten worden.
- Zorg voor veel bloeiende planten. De insecten die hierop afkomen, zijn voedsel voor de vogels.
- Zorg ook voor planten waar veel vlinders op afkomen. Mezen smullen van de vlinderrupsen.
- Gebruik nooit chemische middelen om slakken te vergiftigen. Merels zijn namelijk gek op slakken, maar niet op het gif in slakken.
- Plant bessenstruiken. Vogels zijn er gek op en de bessen leveren veel vitamines om de winter door te komen.
- Plaats voor de winterperiode een voederhuisje in de tuin (minimaal 1,5 meter hoog) of hang vetbollen of pinda's in dop aan een lijn.
- Zorg voor water in de tuin. Een kleine vijver is al voldoende, maar ook vogelbadjes die bij tuincentra te koop zijn.
- Plaats een nestkastje in de tuin. Bij de meeste tuincentra en bij bezoekerscentra van Natuurmonumenten zijn nestkastjes te koop. Voor allerlei soorten vogels.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hoe klein mijn tuin ook is, elke dag komt er een merelstel neerstrijken.

De tuin trekt ze omdat er is voedsel te vinden. Dit bereik ik door slakken te laten kruipen en afgevallen bladeren te laten liggen, waardoor regenwormen mijn tuin een walhalla vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank moet je eens een pot pindakaas buitenzetten, bij ons werkt het. Dan komen er veel O_O Maar dat is denk ik meer voor in de winter. Je kunt het altijd proberen.
Misschien dan vetbolletjes laten hangen, maarja, tis nu haast zomer. Misschien dat je een bak met water buiten kunt zetten? Nestkasjes ophangen of hoe je die ook noemt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plant een boom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestel het vogelboekje van de vogelbescherming. Op tv is daar wel eens een reclame van en op internet is het ook zeker te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou zelf struiken, heesters e.d. kunnen planten, desnoods in (grote) bakken als je geen borders hebt.Er zijn zelfs geschikte bomen voor in een flinke bak.

Als je borders hebt kan je die af en toe eens omspitten zodat er allerlei soorten wormen, insecten en poppen aan de oppervlakte komen.
Dan weten vogels je heel snel te vinden.