Welke klimplant is dit?

Ik heb deze plant over de hele lengte van mijn tuin maar die gaat helaas binnenkort weg omdat mijn buren hun tuin gaan verbouwen. Nu wil ik graag weer deze planten want ik vind hem prachtig maar dan is het wel handig te weten welke het is. Hij heeft jaren geleden een zomer gebloeit maar daarna niet meer. Hij groeit in april/mei enorm uit en is dan de hele zomer groen en in het najaar krijgt ie prachtige rood/oranje/bruin/geel en gouden kleuren! Echt schitterend. Het doet me enorm verdriet dat ik er straks niet meer van kan genieten maar ik wil toch proberen om er weer nieuwe te planten. Mocht iemand er verstand van hebben, hoelang duurt het ongeveer voordat hij weer het hele hek heeft bekleed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wingerd en klimop zijn wel de pest voor je gevel! Hoe mooi ze ook zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is NIET waar. Klimop _kan_ schade aan je metselwerk geven als dat metselwerk al in slechte conditie IS. Bij oudere huizen (jaren '30 en ouder) kan dat zo zijn.

Het beste antwoord

Van deze wilde wingerd zie je meestal maar twee soorten, die van jouw foto is de kleinbladige wingerd, de Parthenocissus quinquefolia, er is dus ook nog een grootbladige wingerd en nog wat minder bekende soorten, die ook spectaculair zijn wat herfstkleuren betreft

Toegevoegd na 3 minuten:
Het duurt een jaar of drie voordat hij het hek weer heeft bedekt, soms kan je op een tuincentrum, grote planten kopen, dan gaat het sneller.

Toegevoegd na 5 minuten:
Op de foto's de grootbladige wingerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zal een Wingerd zijn. Zie bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
Over het algemeen planten die tegen een stootje kunnen en vrij vlot groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn de blaadjes iets anders en de mijne krijgt geen besjes in het najaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel....nog wat plaatjes bekeken en het zou best wel eens kunnen ja....
Steenuiltje
12 jaar geleden
Ja hoor: lijkt mij ook een wingerd.
Haal er nu een paar takken vanaf en zet die in een pot met potgrond, dan hoef je 'm niet te kopen en kun je de gewortelde stekken straks op een paar plekken neerzetten zodat je ook in de breedte snel weer begroeiing hebt.
Wingerd is trouwens ijzersterk, bij mij in de tuin is de wingerd door lompe bouwers bij de grond afgezaagd in januari, en tegen mijn verwachting in weer uitgelopen en alweer 2 meter hoog.
Het zal even duren voor ie weer gevelbedekkend is, maar het komt vanzelf weer goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hai Hippo, goed idee maar moet ik ze dan uit de grond met kluit en al in een pot zetten of echt wat takken afknippen en die in de grond zetten? Of eerst in water tot er wortels aankomen? Vind het verder wel een mooi idee dat ik ook echt dezelfde plant dan nog heb!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt gewoon afgeknipte takken in de grond zetten, een stukje uitgraven zou ook kunnen, maar dan zit je met het probleem dat daar waarschijnlijk al lange slierten aan zitten die hogerop vastzitten met hechtworteltjes. Dus kijk of je ranken kunt vinden die nog zoekende zijn naar houvast, dan hoef je niks los te trekken. Als dat wel moet, is het ook niet zo erg, maar wel meer werk ;-)