Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik appeltjes aan mijn boompje?

Ik heb sinds kort een appelboompje in de tuin staan en heeft mooi in bloei gestaan.Komen er nu vanzelf vruchten aan of moet het dan bestoven zijn en hoe dan wel? Moet er dan een tweede bijkomen? Bloeien trouwens alleen vrouwelijke exemplaren of ook de mannelijke?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

De meeste appelbomen zijn kruisbestuivers, er moet dan een andere appelboom in de buurt zijn om de bloemen te laten bevruchten door insecten.
Toch zijn er enkele rassen zelfbestuivers, meestal kwalitatief mindere soorten.
Bij zelfbestuiving wordt een bloem bevrucht met stuifmeel van een bloem uit dezelfde boom.

Gr. Koos
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste jaren of jaar komen er meestal nog geen appels aan. Na 1 of 2 jaar wel. De plant heeft zich goed kunnen wortelen en dan is er energie over om de appels te laten groeien. Volgens mij wordt een appel boom gewoon bestoven door bijen en vlinders ofzo..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet weten welke soort het is, en dan nazoeken of die soort zelfbestuivend is of bevrucht wordt via kruisbestuiving. Als dat laatste het geval is, moet je in de buurt een appel van de goeie soort hebben staan (de meeste kruisbestuivers kunnen meerdere types bestuiven en door meerdere types bestoven worden).
Ook bij zelfbestuivers geldt dat de oogst meestal beter is als er soortgenoten in de buurt staan.
Meestal geeft een jonge appelboom niet of nauwelijks vruchten, maar het kan zijn dat je een appelboompje hebt gekocht dat al wel vrucht draagt. Afwachten maar ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de appelboom in bloei staat wordt hij door bijen bestoven .dan komen er gewoon appels aan.tuinders willen graag bijen kasten in hun bongerd,dan is succes verzekerd.dat is tevens het nut van een bijenvolk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding