welke klimplant is winterhard, blijft groen in de winter en bloeit in de schaduw? Deze klimplant komt namelijk tegen de schaduwkant van een muur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Antwoorden (5)

Hedra erg sterk en blijft maar groeien.Dus pas op waar je hem plant.Tegen de muur is prima maar hou hem in toom anders woekeren.

Toegevoegd na 46 minuten:
Bedoel dus hedera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klimop, ook wel hedera genoemd..
12 jaar geleden
Kamperfoelie

Toegevoegd na 1 uur:
Kamperfoelie blijft inderdaad niet groen.

Dan maar een clematis aanbevolen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Kamperfoelie blijft niet groen in de winter, het zijn dan kale takken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist! Sorry Dan maar een clematis soort aanbevelen: http://www.clematisonline.be/index.php?cPath=27
amc
12 jaar geleden
Wordt ook kaal. Ik heb ze namelijk allebei.;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk heb ik ook nog een clematis gehad die inderdaad bladverliezend was,maar op de site die ik aangaf staat er:
Clematis 'Avalanche' (groenblijvend)
Clematis 'Little White Charm' (groenblijvend)
Clematis 'Lunar Lass' (groenblijvend)
enz...
Ik heb in mijn voortuin aan de noord- kant,alleen 's morgens wat zon tot die om het huis is gedraait, naast de voordeur een vuurdoren staan. Nu zit hij vol witte bloemetjes schermen en straks zit hij vol oranje/rode besjes tot in de winter zelfs. de vogeltjes zitten er in het najaar altijd in en peuzelen ze lekker op. Zo'n leuk gezicht altijd!
Hij blijft 's winters ook groen en wordt elk jaar mooier en groter. Krijgt eigenlijk zelden mest en ik heb ook nog zandgrond, dus tegen droogte kan hij ook goed.
Ik had eerst een kamperfoelie op die plek, maar die bloeit maar relatief kort en vroeg en 's winters is hij kaal. Nu heb ik een altijd groene heester staan, die al in enkele jaren van een klein plantje uitgegroeid is tot boven mijn voordeur uit. Ik leid hem er nu boven langs en iedereen zegt altijd ;" Wat heb jij een mooie vuurdoorn". Ik heb hem eigenlijk neergezet om mijn kat te beletten naar het mezenkastje te klimmen, dat er tussenin hangt om de hoek (noord-oost kant) bij het raam. Hier nestelen elk jaar weer meesjes en vanwege de besjes is het ook een geliefde verblijfplaats geworden in het najaar voor vogeltjes. Hij heeft flinke dorens en mijn kat houdt daar niet van.:P
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als je een klimplant zoekt die 's winters groenblijft, op elke plek wel wil groeien en die ook leuk bloeit (en besjes geeft), dan moet je wel een vuurdoorn hebben! Ook een leuke klimplant, die 's winters bloeit, is de 'winterjasmijn'. Omdat die groene takken heeft lijkt hij ook wel groen in de winter. Maar de vuurdoorn is veel sterker.
amc
12 jaar geleden
De winterjasmijn doet het wel goed in de halfschaduw,maar als er erg veel schaduw is, bloeit hij niet zo goed.
Er bestaan ook wintergroene kamperfolies de meeste echter zijn onvoldoende winterhard, alleen de japanse kamperfoelie is goed winterhard en kan in de schaduw groeien.
Zijn botanische naam is Lonicera japonica deze is groenbladig.
Er is ook een erg mooie bonte soort, Lonicera japonica ´Aureoreticulata, deze soort heeft allemaal gele nerfjes, die in de herfst lila rose worden!!!
De japanse kamperfoelie is de enigste soort die niet kaal van onderen is, zoals de andere soorten.