Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gaat m'n digitalis volgend voorjaar nog bloeien?

ik heb een flinke pol digitalis staan die nu, ver na de normale bloeitijd, een miezerige bloeiaar heeft gevormd.
zou hij het volgend voorjaar nog bloeien, of kan ik hem na de bloei weggooien?
heb nogal ruimtegebrek, vandaar.

Rieneke1
14 jaar geleden
in: Tuin
984

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een digitalis is een z.g.n. tweejarige plant, dat wil zeggen het eerste jaar valt het zaad op de grond, dat komt in het tweede jaar op en de plant vormt een wintergroene bladrozet, het jaar daarna komen de bloemen.
Hierna gaat de plant dood.
Zo zal het moeten gaan volgens het boekje.
Maar in de praktijk gaat het vaak anders.
Soms is na een jaar groeien de plant nog steeds te klein om het jaar daarop bloemen te geven, dan komen de bloemen pas het derde jaar, soms is een plant al in het eerste jaar zo groot dat hij al vast een bloemetje geeft, deze zijn vaak te klein en vaak misvormd, maar dan veel later in het jaar dan normaal.
De bloemen zijn dan te vroeg.
Als dat hier zo is dan zal de plant volgend jaarvolop bloeien.
Er moeten altijd bladrozetten over bijven, voor de bloei voor volgend jaar.
Dus rustig laten staan de meeste bloemen komen pas volgend jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de zaadjes zijn gevallen (ik neem aan dat je er meer wilt) kan je het restant gewoon opruimen. Eventueel net op de bodem afknippen. Sommige soorten zijn meerjarig en kunnen dus volgend jaar direct uitgroeien. En anders groeien de zaden wel uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet, is digitalis twee-jarig : 1e jaar de plant, 2e jaar de bloemen. Dus volgend jaar zou je weer veel bloemen moeten hebben. En ze zaaien zichzelf uit, zoals hierboven al gezegd - misschien is het gewoon niet zo'n goed jaar voor digitalis?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee en meerjarige soorten van het geslacht Digitalis. Als het om een tweejarige gaat kan de plant er na de bloei wel uit (als de zaden zijn gevallen). De plant droogt dan gewoon in (tenminste, zo ziet het er in mijn tuin ook uit).
Rieneke1
14 jaar geleden
het betreft hier een 2 jarige in het 1e jaar, vandaar m'n twijfel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou je de plant (als deze verdroogt is) toch boven de grond kunnen afsnijden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn alleen de uitgebloeide planten aan het indrogen, dus die zou je kunnen afsnijden, als je je stoort aan die bladeren. De planten die volgend jaar gaan bloeien, zijn nu een grote groene roset, dus daar zou ik afblijven.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding