Magnolia doet het ineen slecht, wat nu? Help!!!

Wij hebben een al jaren een magnolia in een vrij grote pot staan van 50 bij 50 cm de boom zelf is zo 2,5 meter hoog.De plant is ook door de pot geworteld.Nu opeens dit jaar doet hij het heel slecht. Weinig en slecht blad, terwijl hij voorheen helemaal vol met mooi groen blad stond. De plant heeft wel gebloeid maar allemaal niet zoals vorig jaar en de jaren ervoor.
Wat moeten we nu doen, ik wil hem eigenlijk verplaatsen en hem in de tuin planten dus uit de pot halen. Eigenlijk moet ik de pot kapot maken daarvoor. En hopen op een herstel volgend jaar. Wie kan advies geven over hoe dit aan te pakken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Antwoorden (2)

Uw pot is duidelijk veel te klein geworden.
Uw magnolia moet in de volle grond.
Maak een put die minstens 2 x het volume heeft van uw huidige pot en vul die deels met potgrond en zet die vol met water. Steek uw plant er nu in en vul de resterende ruimte ook aan met potgrond, goed hard aanstampen en iets lager dan het grondniveau zodat u een holte krijgt waar u water kan inzetten. In het begin 2x per dag goed water geven.
Naarmate uw plant begint te "pakken" kan u dit afbouwen.
Volgens jaar heeft uw plant het naar haar zin en zal u daarvoor belonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een struik in een pot wordt vaak vergeten, dat de struik steeds groter wordt, maar de pot niet.
Na een regenachtige periode, hebben we nu ook droge en zelfs hete perioden gehad.
Dan is de verdamping van water, veel groter dan de Magnolia in die te kleine pot kan opnemen.
Er is dan gewoon even niet meer.
De plant probeert nu te overleven , door een groot deel van zijn bladeren af te stoten.
Dat is wat je nu ziet.
De aanzet voor de bloemknoppen voor komend voorjaar, is nu ook begonnen, maar zal niet veel meer van terecht komen
Dus zal hij komend voorjaar niet of nauwelijks bloeien.
wat nu te doen?
Of de magnolia in een bak zetten van 1 m. bij 1 m. en 1 m. diep.
Of de plant in de tuin planten in een ruim plantgat met goede grond, liefst half schaduw.