Wie weet wat voor parasiet/luis.erop de kop van deze huiszwaluw zit.De vogel vloog tegen het raam toen ik hem oppakte kroop dit beest uit zijn veren.

De vogel heeft het helaas niet overleeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.7K
Rieneke1
12 jaar geleden
heel apart, ik werk al 18 jaar op een vogelopvang, maar dit beestje komt me niet bekend voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook niet iets wat erop lijkt.Heb al op internet gekeken over parasieten ed bij vogels deze zat er niet bij.vandaar ook mijn vraag

Het beste antwoord

Het is de luisvlieg, dit is een soort vlieg die niet meer kan vliegen en via zwaluwnesten van de ene op de andere vogel komt, er zijn verschillende soorten luisvliegen, voor de huiszwaluw is dit een bekende soort en komt regelmatig voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Klopt inderdaad: De luisvlieg met de wetenschappelijke naam 'Crataerina hirundinis' is de soort die wordt aangetroffen bij de boerenzwaluw en de huiszwaluw. Zie http://www.natuurinformatie.nl/asp/page.asp?alias=nnm.faqs&view=museumkennis&id=i000498 waar zelfs de vraag opmerkelijk overeenkomt met bovenstaande!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal goed jullie zijn kanjers!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal goed Top !!!!!!!!!! Bedankt wel gek dat deze alleen bij zwaluwen voorkomt.

Andere antwoorden (2)

Ik kan het niet goed zien een teek ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het gewoon een spinnetje dat op het moment dat de vogel daar neerviel zat en in de veren van vogel is gekropen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk het niet,het zou wel heel toevallig zijn dat er 4 van die spinnetjes uit de veren klimmen,misschien wel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het er meerdere zijn is het inderdaad wel raar maar ik denk aan de grote van het insectje te zien dat het er nog niet zolang heeft gezeten.
ben benieuwd of iemand het weet.