Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben merels op dit moment nog een nestje die ze gebruiken?

Ik ben bezig met bomen omzagen in m'n tuin maar nou zit er 1 merel de hele tijd op een tak van omgezaagde boom te kijken. Heeft hij nog een nestje die hij gebruikt en nodig heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Nee ze gebruiken geen nestjes meer in deze tijd van het jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wij hebben, ik denk wel bij wijze van uitzondering, nog een merelnest in de tuin! Ze zitten niet in een boom, maar onder ons overhangende balkon. Heel goed te zien vanuit de kamer!
Wij kunnen 3 jonge merels zien zitten. Het grootste jong staat op punt van uitvliegen.
De anderen zijn stukken kleiner en die moeten nog wat groeien.
Het is hun 4e leg, dus ze hebben het druk dit jaar.

Mogelijk heeft "jouw" merel ook nog ergens een nest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel goed mogelijk, soms gebruiken ze dat ook nog een tijd als slaapplaats.
Ga een tijdje op de uitkijk staan of zitten om te kijken of er nog in of uit gevlogen wordt, is het overdag rustig doe het dan ook nog eens in de avonduren om te kijken of ze er nog slapen.
In mijn tuin is er nog 1 met jongen en nog 1 als slaapplaats, dus niet te snel weghalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan zeker. In mei leggen alle vogels een ei is een veel gehoorde spreuk. Voor de merel gaat dit zeker niet op. Het vroegst bekende legsel is ooit gevonden op 19 januari. Een nest met 3 eieren. In het laatst bekende nest werden op 23 september nog jongen gevoerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Merels gebruiken geen nesten meer die ze in het voorjaar gebouwd hebben. Ook de jonge merels die zijn uitgevlogen maken geen gebruik meer van nesten. Elke merel zoekt wel iedere avond zijn vaste slaapplaats op die meestal goed verstopt, en het liefst ook nog beschut tegen regen en wind zich ergens bevindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding