ik heb bladluis ontdekt in mijn tuin oa op de hibiscus en dalia, hoe kan ik dit bestrijden? mengsel van groene zeep en brandspiritus?

waar koop je evt groene zeep? of helpt allesreiniger of afwasmiddel even goed?
is brandspiritus hetzelfde als spiritus?
hoe vaak en hoe lang spuiten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Antwoorden (3)

Ik maak altijd onderstaande 'luizenverdelger' en het werkt perfect!

Een oud huismiddeltje tegen bladluizen is zeepwater-spiritus. Dit kan je zelf eenvoudig maken.
Meng in een emmer 20 gram groene/ zachte zeep (geen synthetische zeep!) en 20 ml spiritus. Voeg daarbij 1 liter lauw tot warm water. Goed roeren en overgieten in een plantenspuit.
Met de plantenspuit de hele plant of struik goed inspuiten, vooral de plaatsen waar de bladluizen zichtbaar zijn. Herhaal dit een aantal dagen achter elkaar voor een optimaal resultaat. Liever niet spuiten in de volle zon!
Let er bij het spuiten óók op dat er geen lieveheersbeestjes op de planten zitten, want die kunnen ook niet tegen deze zeepwater-spiritus oplossing.

Groene zeep kan je gewoon in de supermarkt kopen. Vaak heet het 'Driehoek groene/zachte zeep'

** Lieveheersbeestjes eten ook bladluizen.

Toegevoegd na 4 minuten:
-Brandspiritus is hetzelfde als spiritus.
-Absoluut géén allesreiniger of afwasmiddel gebruiken
(véél te agressief voor je planten).
-Groene/ zachte zeep is geschikt omdat het gemaakt is op
basis van natuurlijke grondstoffen.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord, meestal gebruik ik
1 deel zachte zeep
1 deel spiritus
1 deel water
Dit blijkt ook prima te gaan, zie nooit schade aan planten en inderdaad niet bij zonnig weer.
Met dit mengsel kan ik ook wespen dood spuiten!!
Even op een straaltje zetten, de wesp goed raken en binnen 10 sec. is hij dood!!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moordenaar! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ksalhetnooitmeerdoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je met dit mengsel ook op eetbare planten spuiten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik spuit dit ook op mijn tuinbonen, want die groeien toch in een peul, maar op sla of zo, zou ik niet doen, dan maar met gewoon leidingwater afspuiten ( iedere dag een keer)
Steenuiltje
12 jaar geleden
Hoi Edje, dat die wesp zó snel dood gaat verbaasd me niets. Je hebt wel een héél sterke oplossing gemaakt.
Arm arm wespje, ze zijn zó nuttig!
Doe een plastiek handschoen aan en wrijf de luizen dood.
Daar ze meestal op de jongere delen van plant zitten doet dit voorzichtig.
De geur van de dode luizen schrikt nieuwkomers af.
Ook bij rozelaars werkt dit prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de meest vriendelijke manieren:

Lieveheersbeestjes uitzetten. Je kan in het voorjaar zakjes met larven aan de bomen hangen.

wasnoten zijn ook erg goed:

Middel tegen ongedierte bij planten: Besproei uw kamer- en tuinplanten met een wasnoot-aftreksel tegen bladluis en andere schadelijke insecten. (Juist voor dit doel produceert de wasnoot-boom saponine!).
Uw planten lopen hiermee geen schade op en u belast uw tuin niet met chemicaliën.
Let op: Wel eerst goed filteren door filtreerpapier of panty i.v.m. risico op verstopping van de sproeikop!