Kan ik mijn ligusterhaag smaller maken?

Mijn ligusterhaag wordt te breed. Ik zou hem dus graag smaller willen snoeien. Het probleem is, dat er momenteel alleen aan de buitenkant blaadjes groeien. Binnenin is de heg kaal. Als ik hem dus smaller zou snoeien, heb ik een kale heg.
Zou de heg na het snoeien weer uit gaan lopen? En zo ja, wanneer is de beste periode om dat te doen?
Of is de heg niet meer te redden?

bamibal
12 jaar geleden
in: Tuin
12.3K

Het beste antwoord

Een liguster is uitermate geschikt om in model te snoeien/ knippen en het maakt niet uit, hoeveel je er af knipt, hij zal altijd weer uit lopen.
Maak hem zo smal als je wilt en ook zo laag als je wilt, ook al is dan al het blad er af, hij zal toch weer uitlopen.
Wat je wel kan doen, graaf aan de binnenkant ( tuinkant) een geul en laat daar water in lopen, want het is heel erg droog.
De dag er na, gooi je hier wat organische mest in en laat er opnieuw weer flink wat water in lopen, hierdoor zal de haag sneller weer groeien.
Bedenk wel, als je alle groen er af hebt geknipt, moeten er weer op het kale hout bladknoppen worden gevormd, dat kan best wel een tijdje duren, soms zelfs zo lang, dat je denkt het wordt nooit meer wat.
Maar de heg zal altijd uitlopen.
En wanneer snoeien ?, zo gauw mogelijk, dan is hij van de zomer weer groen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+ Dat klinkt bemoedigend! Bedankt voor dit duidelijke antwoord.
amigo
12 jaar geleden
prima en volledig antwoord hoor +

Andere antwoorden (1)

Dit kan nu prima,zou het niet doen op een hele warme zonnige dag maar dat is met het meeste snoeiwerk niet de beste dag.Zeker niet voor een haag.