wat is de ideale luchtvochtigheid in een kas met diverse groentes en fruit en hoe ga je te werk met water en voedingsstoffen en dergelijke?

wil gewoon weten a tot z hoe het werkt met een kas.maar heb al een begin gemaakt maar door de hoge luchtvochtigheid onstaat er nu een soort schimmel op de grond.wie legt mij in gewonemensen taal hoe het werkt allemaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Het beste antwoord

Groente kweken in een kas gaat prima, immers het klimaat in de kas is veel beter dan buiten.
Maar er zijn een aantal belangrijke punten!
Een kas moet je zo veel mogelijk luchten!
Is het buiten boven de 10 graden, dan is het in je kas Zeker wel 15 tot 20 graden, dus deuren en ramen zo ver mogelijk open!!
Doe je dat niet, dan is het bij zonnig weer zo maar 40 graden of meer!!!
Hierdoor kunnen planten ziek worden, luis krijgen, schimmelziekten enz.
Ook de luchtvochtigheid gaat dan omhoog.
Bij warm weer zoals de laatste dagen moet je soms wel twee keer per dag water geven, maak dan alleen de grond nat en laat de planten droog, dit om schimmel vorming tegen te gaan.
Gebruik in de kas alleen maar organische mest.
Zoals culterra, (korrels) of een vloeibare organische mest, die werkt direct!

Houdt de grond lekker los en vochtig , mest voldoende en zet zo vaak mogelijk ramen en deur(en) open.