Welke boomsoort is geschikt om in onze tuin in de polder te planten?

De grond is dus zanderig en klei-achtig, er staat vaak wind.

We zouden het liefst een boom willen die er een groot deel van het jaar mooi uit ziet en bloemen in een boom vind ik ook erg mooi (bloesem?).

Ik heb niet echt groene vingers, dus een beetje onderhoudsvriendelijk heeft de voorkeur.

Het zou leuk zijn als de boom snel groeit, zodat het de tuin snel een beetje vult.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4K

Het beste antwoord

Mijn vriend woont op klei, zoals hij dat noemt, en hij heeft een tuin aan laten leggen door een vriend van de studie in Wageningen, met allerlei bomen en heesters die het goed doen. Ik geniet erg van de gele en rode sierappelboompjes, ze hebben mooie bloesem en daarna leuke appeltjes. De kersenboom is ook schitterend, het maakt de tuin heel levendig, omdat er altijd vogels zitten tussen de takken. Onderhoud vragen ze nauwelijks, hoogstens de rechtomhoogschietende takken bijsnoeien eens per jaar, en daar zijn de meningen over verdeeld, want de tuinman/vriend vind dat je dat juist niet moet doen omdat je dan nog meer van die uitlopers krijgt, waterloot heet het geloof ik.

Je vroeg of de groei ook een beetje snel kan. Dan denk ik eerder aan een struik/heester, zoals vlinderstruik, jasmijn, Gelderse roos, sering. En omdat die zo snel groeien houden ze van snoeien (grappig, dat rijmt).

Als je de omstandigheid van de klei wil omzeilen kan je een boom in een enorme pot kiezen. De buren hebben een soort olijfboompje neergezet dat het ook prima doet. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ik denk dat het een sierappel wordt.

Andere antwoorden (2)

Hallo, ik wil je graag helpen met je vraag.
Uit alles wat ik gelezen heb lijkt mij een ES het beste, goed voor op de polder, je hoeft er niet veel aan tedoen en hij groeit wel snel.

En es dus.

Ik hoop dat ik je heb geholpen! Groetjes Yupper
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wilg (Salix) groeit snel, is te snoeien en te knotten als het je te snel gaat, en als je geen kronkel- of treurwilg neemt, heb je ook nog katjes in het voorjaar.
Als de grond vochtig is, kun je ook een els (Alnus) overwegen, groeit ook snel, en krijgt van die elzenproppen waar vogels dol op zijn.

Een andere optie is naar een kwekerij in de omgeving te gaan en je daar te laten adviseren of bijvoorbeeld een andere boom mogelijk is, eventueel in combinatie met een clematis die je er in kunt laten groeien (maar dan vangt de combinatie wel veel meer wind).