Hoe kan ik bananen zaaien?

Veel fruit en groenten bevatten duidelijke zaden om daarna weer te laten kiemen en op te potten tot plant. Maar hoe gaat dit nou met een banaan? Hoe maak ik een plant uit de vrucht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
10.3K

Het beste antwoord

Als aanvulling op het bovenstaande antwoord: als je toch graag zelf bananen wilt zaaien, dan kan dat wel. Er zijn veel verschillende soorten bananenzaden te koop. Kij maar eens op de onderstaande site:
http://www.exotischezaden.nl/exotische_zaden/index.php?cPath=47&osCsid=288382004f87ee038dbd967c71eb5a24
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker het beste antwoord, een mooie toevoeging, en een 'eigen' antwoord! (..want het andere was een rechtstreekse kopie van Wiki.)

Andere antwoorden (1)

De vruchten van de commerciële banaan zijn parthenocarp en bevatten daardoor geen zaden. De vrucht is driehokkig en als deze dwars doorgesneden wordt zijn in het centrum de niet uitgegroeide zaden als zwarte puntjes nog te zien. De vruchten groeien aan trossen, die 30-40 kilo zwaar kunnen worden. De trossen bestaan uit kammen (handen) en de kammen weer uit een aantal vingers (de losse banaan). De naam banaan is afkomstig van het Arabische begrip Banan dat vinger betekent. De vruchten van de wilde soorten bevatten weinig vruchtvlees met veel grote zwarte zaden.

De (commerciële) banaan wordt vegetatief vermeerderd. Uit de wortelstokken groeien weer nieuwe scheuten, die vervolgens weer gaan bloeien. Negen maanden na het planten gaat de plant bloeien en drie maanden later zijn de vruchten plukrijp. De plant bloeit maar één keer en sterft daarna af.