Waarom hangt een bij zo heel lang stil in de lucht waarbij hij/zij je echt aan kijkt met die bolle ogen, wat is hier de bedoeling van ?

ze zweven dan recht voor je, zoemen heel hard en wrijven zo nu en dan in hun poten alsof ze zo willen aanvallen

Toegevoegd na 12 uur:
oke, een zweefvlieg maar WAAROM doet hij dit, is mijn vraag

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
9.3K

Het beste antwoord

Dat is geen bij maar een zwevertje ze kunnen niet steken en hebben alleen maar een bijenjasje aan om niet opgegeten te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze lijken erg op bijen, wespen of hommels, maar het zijn zweefvliegen. Er zijn wel 363 soorten in Nederland.
Het zijn nuttige insecten.
Zweefvliegen (Syrphidae) zijn een familie van insecten uit de orde vliegen en muggen of tweevleugeligen
Zweefvliegen leven vrijwel zonder uitzondering van nectar en stuifmeel, ze zijn dan ook vaak op bloemen te zien. Veel soorten zweefvliegen zijn geliefd in kassen en de tuinbouw vanwege de vraatzuchtige larven die alleen bladluizen eten, echter niet alle soorten leven van bladluizen. De larven van zweefvliegen zien er verschillend uit, afhankelijk van waar ze leven en wat ze eten;

Bladluisetend; larven lijken een kruising tussen een naaktslak en een worm, leven op planten zoals de halvemaanzweefvliegen.
Afvaletend op het land; platte, wormachtige larven soms met beharing, leven soms in wespennesten, zoals de stadsreus (Volucella zonaria).
Afvaletend in het water; made-achtige dikke larve met zeer lange telescopische adembuis die boven water wordt gestoken. Deze larven worden ook wel rattenstaartlarven genoemd, onder andere de blinde bij (Eristalis tenax) heeft een dergelijke larve.

Toegevoegd na 13 uur:
Na uitbreiding van je vraag;
Waarom de zweefvlieg blijft hangen op 1 plaats is niet helemaal bekent, het hoort gewoon bij deze soort insect.
Misschien is het omdat daardoor de zweefvlieg erg moeilijk te vangen is. Wanneer je een poging doet om het te vangen zal het gelijk weg schieten. Mede daardoor en door zijn nabootsing in kleur van bij en wesp zal het minder snel gevangen worden door insecteneters.
Een larve van de zweefvlieg eet tot het een zweefvlieg wordt wel 700 bladluizen en is dus erg nuttig.
Een zweefvlieg zelf eet geen andere insecten maar nectar van bloemen. Het mannetje vangt soms wel een ander insect om een vrouwtje te imponeren maar eet deze niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ah, ja, ik dacht al: bijen die stilhangen? Nooit gezien. Maar inderdaad, zweefvliegen doen dat wel. Goed dat je daar op bent gekomen! Overigens zijn er ook zweefvliegen die kleine vliegjes (onweersvliegjes, luizenvliegjes) vangen. Dat is de reden dat die zweefvliegen zweven: ze hangen in de lucht te wachten tot er een prooi voorbijkomt. Daar schieten ze dan razendsnel op af om hem lekker op te peuzelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel, weet je ook welke soort zweefvlieg andere insecten vangt en opeet? Ik weet niet anders dan dat de larve een groot jager is van bijvoorbeeld bladluizen en dat een mannetjes zweefvlieg wel eens een ander insect vangt om een vrouwtje te imponeren, maar deze wordt niet gegeten. Volwassen zweefvliegen eten toch alleen nectar?
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, ik weet niet hoe die soort heet. Hij lijkt op die van het plaatje hier. Ik speelde er vroeger wel eens mee. Dan zweefde er zo'n zweefvlieg onder een overhangende tak van een boom. Met enige regelmaat zag ik die zweefvlieg een plotselinge snelle vliegbeweging maken van één tot twee meter, om daarna weer terug te vliegen naar zijn "hangplek" onder de boomtak. Ik ging dan achter een muurtje staan en schoot met mijn vingers een fikse zandkorrel of iets vergelijkbaars ongeveer in de richting van de vlieg. Als de vlieg mijn handbeweging zag, reageerde hij nauwelijks. Als ik mijn hand goed achter het muurtje hield, zag de vlieg alleen de voorbijschietende zandkorrel. Daar vloog hij dan op af om hem te vangen! Pas nadat de zweefvlieg de aanval had ingezet (maar wel voordat hij de zandkorrel bereikte), ontdekte hij dat het geen insect was. Hij brak dan de aanval af en ging terug naar zijn plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig! Misschien dat het dan toch een mannetje geweest is die wat wilde vangen voor een vrouwtje.